Saksan rautatiet välttämään myöhästymisiä Suomen keinoin
cross-posted from: https://discuss.tchncs.de/post/56972504
"Jokergleise" und Puffer sollen die Bahn pünktlicher machen
Tää näyttää aika hyvältä. Tuo, että tehdään asemille laitureita, joita ei käytä mikään aikataulunmukainen juna, kuulostaa vähän hankalalta toteutettavalta tosielämässä, koska junat joutuvat monilla asemilla risteämään raiteiden kanssa vaihtaakseen juuri tuolle laiturille. Mutta sitten tuossa on yksi hyvä ja yksi erinomainen ratkaisu:
Lähtöasemaltaan lähtevät junat valmistellaan aikaisempaa aiemmin, jotta liikkeelle päästään hieman nopeammin. Toivottavasti tuo ei tarkoita, että junan ovet lukitaan minuuttia ennen junan liikkellelähtöä, niin kuin Ranskassa on tapana. Mutta jos ovet pidetään auki ja juna muuten lähtövalmiina, tuo on totta kai parannus.
Ja sitten siihen erinomaiseen: Henkilön oleminen radalla ei enää pakota radan sulkemiseen, vaan tehdään niin kuin Suomessa, että ajetaan paikan ohi alennetulla nopeudella. Samalla mahdollistuu se, että veturinkuljettaja voi todeta radan olevan vapaa esteistä, eikä tarvitse odottaa, että poliisi saapuu paikalle ja kulkee läpi koko riskialueen.
Nykykäytäntöhän on käytännössä, että jos joku ylittää radan luvatta ja tulee nähdyksi, koko rataosuus suljetaan pitkäksi ajaksi. Joskus yli tunniksikin. Vaikka siis se ylittäjä on ollut siinä radalla vain noin kahdeksan sekunnin ajan.
https://www.tagesschau.de/inland/innenpolitik/deutsche-bahn-massnahmen-puenktlichkeit-100.htmlOpen linkView original on nord.pub
Ihmettelin kun ei varsinaisesti ollut Suomea mainittu. Voyager näyttää saatetekstin vasta, kun alkaa kirjoittaa vastausta...
Mielenkiintoista nähdä onko nämä muut operaattorit samalla tavalla myöhässä kuin DB https://en.ilsole24ore.com/art/italo-launches-german-challenge-26-trains-to-compete-with-deutsche-bahn-AIkueUkC?refresh_ce=1
.. ja saksaan tuntuu junaliikenne muutenkin ottavan lisää trafiikkia, ratoja ainakin korjataan nyt kovasti.
Luulisi myöhästymisen olevan samaa luokkaa. Infrastahan se johtuu.
Vaikka toisaalta: kun menimme Frecciarossalla Lyon–Milano, se saapui Milanoon todella reilusti (ainakin puolisen tuntia) etuajassa. Ilmeisesti aikatauluun oli laitettu ihan tosissaan paljon pelivaraa viimeiselle pätkälle myöhästymisten varalle. Päättärille haluaville tosi hyvä juttu, mutta oikeasti kysymys on ollut tilastojen kaunistelusta: jos juna olisi kulkenut myöhässä, se olisi ollut esim. Torinossa reilusti myöhässä ja vasta Milanossa "ajoissa".
Mutta sitten: onpahan silti Milanossa ajoissa. Oletettavasti osapuilleen aina. Pistämällä aikatauluihin riittävät pelivarat, saa junat pysymään ajoissa. Näinhän DB ei tee, vaan siellä junien nopeudesta on perinteisesti otettu aikatauluissa kaikki irti.