Jeg kan prøve at svare på din kommentar ovenfor:
Altså at vi dropper respekten for individet og behandler mennesker efter deres gruppetilhørsforhold, selv om de måske netop er i gang med at fjerne sig fra den gruppe?
Problemet med mange indvandrerer er jo at de ikke er i gang med at fjerne sig fra deres tidligere gruppe. De kommer til Danmark, men de integrerer sig dårligt. De tager ikke danske værdier til sig og de beholder deres gamle kultur. Det kan jeg heller ikke se som andet end forventeligt, når man tager mange indvandrerer ind på kort tid. En del af skylden ligger selvfølgelig hos det danske samfund, som ikke har formået ordentligt at integrere de her mennesker. Men man må bare konstatere at det er virkelig svært at integrere indvandrerer og det bliver ikke nemmere hvis der er flere, så vi burde gøre opgaven nemmere for os selv ved ikke at tage flere end vi kan formå at integrere.
Det ville være fantastisk hvis alle integrerede sig fuldstændig. Jeg kender personligt eksempler på det. Men det er ikke alle der gør det.
Måske [gør det det nemmere], men hvis det er unødvendigt og rammer uskyldige skulle vi så ikke lade være?
Det er jo et afvejningsspørgsmål. Det gør det nemmere, men vi rammer nogle "uskyldige" - så er det et spørgsmål om hvor meget vi vejer det ene eller det andet. Jeg tror ikke man kan undgå at ramme "uskyldige" hvis man laver stramme regler. Men stramme regler ser jeg også som nødvendigt for ikke at overbebyrde vores samfund. Jeg synes også ordvalget "uskyldig" er lidt sjov. Altså det er jo ikke fordi de andre er kriminelle, bare fordi de ikke integrerer sig. Der er også grader af "uskyldighed" (niveau af integration om du vil) hvis jeg bruger det term i den her kontekst. Vi skylder heller ikke de her mennesker noget og vi kan/vil ikke redde hele verden. Det har vi simpelthen ikke ressourcer eller viljen til.
Tillid kommer af overskud og tiltro. Tillid er endda en grundlæggende god strategi i mødet med den fremmede ud fra et spilteoretisk synspunkt. Så det er ikke helt rigtigt det du siger.
Det er svært at have overskud og tiltro til indvandrerer der ikke formår at integrere sig godt. Spilteori siger en ting, men praksis er en anden. Selv hvis vi følger spilteori er tillid en dårlig strategi over tid hvis den ikke bliver spejlet tilbage til dig.
Desuden har mange danskere mere til fælles værdimæssigt med udlændinge end andre danskere - f.eks. danske vegetarer og indere.
Det ved jeg ikke om man kan veje og måle på den måde. Jeg vil mene at en dansk veganer har meget mere til fælles kulturelt, historisk og værdimæssigt med en dansk svinebonde end en inder.
Hvis 15% af alle danske børn er indvandrere, så må vi lave skolen om så den passer bedre til befolkningssammensætningen. I Luxembourg er halvdelen af befolkningen indvandrere og de klarer sig fint.
Nu var de der 15% jeg nævnte før altså ikke-vestlige indvandrerer og det kan man ikke sige at halvdelen af Luxembourg er. Det er tættere på det danske niveau, så vidt jeg kan søge frem. Indvandrerne i Luxembourg er altså primært vestlige indvandrerer fra EU og omegn som er langt nemmere at integrere og som sagt synes jeg sagtens vi kan have lempeligere regler for indvandrerer fra EU (og det har vi allerede, sådan set).
Det er også meget nemt bare at sige "så må vi lave skolen om så den passer bedre til befolkningssammensætningen". Altså hvordan vil du lige gøre det? Hvor mange milliarder skal det koste? Hvordan ved du overhoved om det vil virke? Det er noget af et eksperiment at køre på en folkeskole som allerede er under massivt pres. Du antager også at man ikke allerede gør alt hvad man kan for at arbejde med den befolkningssammensætning der er (det tror jeg man gør).
Indvandrere får vel ofte danske børn.
Jeg mener at det 15%-tal som er nævnt før tæller både indvandrerer og efterkommerer til første generation (så altså ikke anden-generations-indvandrerer). Det er klart at indvandrerer som ikke har dansk statsborgerskab ikke nødvendigvis får danske børn (afhængig af hvad man mener med "dansk").
Jeg mener dog at indvandrerers fødselsrate også minder mere om den danske jo flere generationer der går, så min pointe holder stadig.
Fordi udlændingepolitikken rammer alle ateisterne med, uden at det er nødvendigt.
Ja det er klart, men hvordan vil du undgå det? Du kan jo ikke lave specifikke regler for ateister og andre regler for troende mennesker. Det er bare det samme som den afvejning før, om hvor stram en politik man vil have i forhold til hvor mange "uskyldige" der bliver ramt af de regler.