Spyke
fedditdk·Feddit.dkbyAndreas

PSA (VMA?): Husk i morgen bliver din strøm markant dyrere

Endnu en dårlig ting der sker den 1. juli. Synes dette kan være vigtigt at vide. Stjålet fra websiden som ikke skal nævnes.

Blot en reminder fra i morgen, 1. Juli, returnerer statens voldsomme (Europas højeste) afgift på strøm igen. Så strøm til folk der ikke har refusion pga feks varmepumpe, vil se en markant stigning i deres strøm regning.

I 2023 har jeg feks i gennemsnit betalt 1,3kr/kWh efter alle afgifter. Nu stiger afgiften med 0,87kr/kWh, så de fleste kan nok se frem til en prisstigning på over 50%.

Nu havde mange blevet vandt til at have almindelige elpriser i en tid der er økonomisk stram for mange, det er så slut.

View original on feddit.dk
feddit.dk

I mellemtiden er der så sket det, at da staten midlertidigt droppede elafgiften, så indførte elnet-selskaberne deres egne afgifter. Så nu hvor statens afgifter kommer igen, bliver vi nu ramt af begge dele.

Hvor vil jeg dog ønske jeg kunne koble mig af fjernvarmen, så kunne jeg få varmepumpe og reduceret elafgift. Det vil spare mig for rigtig mange penge.

6
SorteKaninreply
feddit.dk

Hvorfor får du en lavere elafgift af at have en varmepumpe?

2

Vi får rabatten her hos os på varmepumpen når vi rammer 4000+ kWh. Jeg forstår dog udemærket spørgsmålet - el er helt umuligt at forstå i Danmark. Rabatter, afgifter, grøn strøm, regninger der ulæselige samt ageren bank (aconto) for el selskaberne. Syntes altid det er træls at forstå!

4

Hvis du opvarmer med el betaler du kun afgift af de første 4000kWh om året.

3
Andreasreply
feddit.dk

Ikke noget i stil med "vigtig meddelelse til almenheden"? Jeg troede at "OBS" bruges til alle meddelelser der fortjener opmærksomhed og "PSA" kun til de vigtigeste. En forhøjelse af 50% på strømpriserne fra og med i morgen virker vigtig.

2

@pmakholm Tak, ILJM! (idag lærte jeg mig, jeg beklager hvis dette også er fel på dansk) På svensk bruger vi "OBS" (observera) til mindre vigtige meddelelser och "VMA" til de vigtigeste så jeg blev forvirret.

2

You reached the end

PSA (VMA?): Husk i morgen bliver din strøm markant dyrere | Spyke