Spyke
Friluftsliv·🌳Friluftsliv (og natur) byTwoTiredMice

hvepsebo i skuret

Vi har fået os et hvepsebo i vores skur, og hvordan griber man lige det an?

Skuret er i virkelig dårlig stand, og det er ikke muligt at lukke af, så det vil nok altid være et oplagt sted for et hvepsebo.

Nederst i venstre hjørne er der noget jeg tror er et hvepsebo, men det ser ikke ud til at det er aktivt. Men det ovenover, imellem beklædningen, er aktivt, og måske på størrelse med en knytnæve. Der flyver måske omkring 5-10 hvepse til og fra det hvepsebo.

Kan jeg godt bare sprøjte noget Trinol insektspray på boet, eller er det for dumt?

View original on feddit.dk
feddit.dk

Jeg ville først overveje at lade det være. De bruger det kun en sæson.

Ellers så vent til det bliver aften så de alle er inde i boet inden du gør noget ved det.

6
farsinucereply
feddit.dk

Hvepse er faktisk et nyttedyr, som er gavnligt for haven og alt det dér.

Det er sandt. Og de skal være så velkomne til at bo et andet sted. Når man først er blevet stukket tre sommere som barn, så er det mest af alt et lortedyr, der skal dø ved ild. 🧡

Opdateret: Vi har et bo indvendigt i et træudhæng, ved vores entré (svært tilgængeligt). Har lagt en tid ind hos https://siggaard-skadedyr.dk/ som kører i Jylland.

5

De skal virkelig bare holde sig væk fra vores mad, når vi spiser ude i haven.

Vi har lært vores datter at hun skal være rolig, når der kommer hvepse, og hun er virkelig sej til det, selvom hun er sygt bange for dem. Jeg er derimod et forfærdeligt forbillede, og løber rundt I haven, når de nærmer sig mig. Jeg har været stukket nok gange af de røvhuller. Vores søn er derimod ikke altid så klog. Han løber efter dem i stedet for... Det er bedst de ikke bor lige der hvor vi er mest.

3
feddit.dk

Problemet er at de har lavet boet lige over døren ind til skuret. Der er jeg ikke sej nok til at ignorere dem hver gang jeg skal ind ud af skuret. Forestiller mig også de vil blive godt irriteret, hver gang jeg lukker døren.

Vi har et andet ældre hvepsebo jeg opdagede fornylig, som er helt ovre i hjørnet af skuret, og indgangen var via facaden. Enten har det været fra før vi flyttet ind, eller så har det ikke haft generet os. Det er alligevel et ret stort bo de har haft lavet sig ser.

4

Hvepse overvintrer ikke, så du behøver ikke bekymre dig om det gamle tomme bo. Det er faktisk bedre at beholde det, da hvepse normalt ikke bygger bo tæt på hinanden og derfor flyver videre hvis der hænger et andet bo i nærheden, selvom det er tomt.

Nogle siger at det hjælper at hænge papirsposer op. Hvepsene vil tro at det er hvepsebo og flyve videre

De kan bygge ret hurtigt. Forleden havde jeg åbnet en dør i et skur, og da jeg kom tilbage en halv time efter, så var der et hvepsebo på størrelse med en tennisbold lige i døråbningen. Det måtte selvfølgelig også fjernes, men jeg går ud fra at de fandt et andet sted samme dag for de vendte ikke tilbage og var ikke aggressive.

Jo før man gør det desto nemmere. Det kan være ret svært senere på sommeren dels pga. antallet men også fordi de bliver aggressive sidst på sæsonen.

Sidste år havde jeg et bo inde i en vindueskarm. Jeg kunne ikke fjerne det, og giften kunne ikke sprøjtes langt nok ind. I hvert virkede giften ikke. Heldigvis så jeg et tip her på Lemmy: Sæt en støvsuger ved hullet.

Det gjorde jeg så sidst på sommeren, og i løbet af to dage havde jeg fanget dem alle i en støvsuger, som så til gengæld summede lidt meget indtil jeg sprøjtede lidt gift i posen.

3

Jeg har fjernet mange hvepsebo som tømrer. Hvis du ikke vil for tæt på er https://www.bauhaus.dk/pest-stop-hvepsespray-400-ml-866489 sådan en omgang her brugbar. Bare spray til boet er så vådt at det falder fra hinanden, så er du pænt godt dækket ind.

Alternativt har jeg før brugt en sæk. Få sækken rundt om boet uden at forstyrre det for meget, og så luk sækken til, og tramp på sækken indtil alt er dødt.

5
feddit.dk

Du kan bruge Ecostyle hvepsefri, det er knap så giftig og kommer både som spray og som skum.

De anbefaler at man bruger skummet on aftenen efter at hvepsene er gået til ro.

5
feddit.dk

Fedt, tak for rådet! Vil være rart at undgå for meget gift.

Jeg kan se at det skal sprøjtes direkte ind i boet. Jeg havde tænkt at sprøjte på boet og håbe på det bedste, haha. Har ikke præcist lokaliseret indgangen endnu, men det kan være jeg bliver nødt til.

5
feddit.dk

Sprayen kan bruges til at sprøjte på boet, men virker bedst på selve hvepsen, men det kan også være det er bedre at få en professionel ud og fjerne det, de ved hvordan de gør det så ingen kommer til skade

5

Så blev boet sprøjtet. Ganske udramatisk oplevelse. Fik ikke sprøjtet direkte ind i selve boet, men det kom på selve indgangen og rundt omkring.

Der er stadig hvepse uden for boet nu, men det virker ikke til at de kan komme ind i boet. Satser på at der er mere ro omkring det i morgen, og så får den en gang mere.

Tak for hjælpen :-)

5

You reached the end

hvepsebo i skuret | Spyke