Heks med opfordring: Drop hekseafbrænding og nøjes med hyggen
Er jeg den eneste der er ved at kaste en lille smule op over hvordan medierne ikke kan dække noget som helst uden at have et "offer"?
Om det så er den eneste person i verden der har en allergi over at bladene falder af træerne skal historien sættes op som at efteråret er en krænkelse af den person.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/reels/heks-med-opfordring-drop-hekseafbraending-og-noejes-med-hyggenOpen linkView original on feddit.dk
For det første syntes jeg ikke at det er en tradition. Måske er jeg bare vokset op med fornuftige mennesker... Jeg fejrer ikke Skt. Hans, som sådan, jeg fejrer midsommer - det har vi faktisk gjort i længere tid, end nogle af os har brændt hekse af.
I min familie, der skriver vi små beskeder på noget papir, det vi gerne vil give slip på fra fortiden, og det vi ønsker for fremtiden, og så smider vi de små sedler på bålet. Vi hygger os, vi fejrer de længste dage på året, og vi værdsætter og nyder naturen (undtagen græspollen, fordi jeg er allergiker 🙃 ).
Jeg ser ikke nogen grund til at brænde hekse af. Hvis man kigger på børn, så er der mange der virkeligt undre sig over det, og det giver heller ikke mening for dem. Jeg har også været et sted, hvor man lavede en fugl fønix, ligesom en anden skriver her under opslaget. Det gav langt mere mening - hvis man har brug for noget på bålet.
Helt enig, jeg har svært ved at se som en tradition. Hekseafbrændingerne skulle være opstået i Jylland i slutningen af 1800-tallet, så dybere stikker det ikke. Der er ingen grund til ikke at udvikle sig og i stedet brænde føniks af. Der er sådan lidt Zwarte Piet over diskursen hos dem der insisterer på at det skal være en heks, der bliver brændt af.
Ja, altså den sidste afbrænding skulle være sket kort før 1700-tallet, men det tog dem 150 år at fjerne loven der gjorde det lovligt at brænde hekse. Og så i 1800-tallet blev det til noget man gjorde til Skt. Hans - lidt for at holde onde ånder væk, ligesom ved fastelavn og halloween osv.
Det folk også glemmer er, at ca. hver tiende heks der blev brændt, var en mand. Det er ikke mandlige hekse vi har set på bålet...
Men altså, for mig og min familie, er det ikke nogen tradition.
Det lyder faktisk hyggeligt, jeg stjæler måske lige den ide til næste gang!
Jeg begyndte på traditionen med min datter. Et år fik jeg den idé, fordi hun kæmpede lidt med at hendes bedsteforældre var døde - og lidt andre ting. Derefter ville hun gøre det hvert år, og så blev det en tradition. :-) God fornøjelse med det. PS. Det kan faktisk bruges hver gang man laver bål, men det giver lidt ekstra, hvis det fx er ved midsommer, eller sommersolhverv osv.
Jeg har engang set et Sankt Hans-bål hvor der i stedet for en heks var blevet konstrueret/flettet en fugl Føniks af træ og kviste. Det var fucking sejt!
Det minder mig om et afsnit af Boston Legal, hvor nogle Wiccanere (hekse) sagsøger deres børns skole, fordi de fejre Halloween med typiske hekse osv.
Zzz agurkenews. Er så træt af, at den mest åbenlyse modstander eller fortaler for ting, altid skal have en stemme, hvor niche det så end er. Det er ren ragebait det her. Noget statsmediet bør holde sig for gode til...
Det er jo et fabelagtigt eksempel på at kapitalismen sluger alt. Nu har vi simpelthen en heks, som lige skal gøre reklame for sig selv og sine spells for at tjene lidt.. Mageløse tider, som vi lever i.
Har folk reelt stadig "hekse" på Sankt Hans bål? Jeg tror ikke jeg har set et bål med en figur på, eller heksehyl i, de sidste 15 år, det er bare store bål på en lys sommeraften som man samles omkring.
De har det i hvert fald nede i min datters børnehave. Hun var rimelig bange for hekse bagefter.
Det er sgu ikke i orden
Så er det agurketid igen. Selvfølgelig har journalisterne søgt efter en heks når det er Skt.Hans.
Det kan godt være at hun er momsregistreret heks, men det kan i min mening kun betyde at vi burde slå endnu hårdere ned på kvaksalveri.
Fint hvis nogen har en hobby med at samle krystaller og blande ulækre ting i en gryde, men det er falsk markedsføring hvis hun påstår at kunne helbrede folk mod betaling.
Vi behøver måske ikke ligefrem brænde hende på bålet. Vi skal jo først se om hun kan flyde på vandet. Jeg er sikker på at metoden er ligeså effektiv som hendes magiske kræfter.
Nu har jeg set "kloge koner/mænd", hjælpe flere personer med lidelser, hvor fx den almindelige medicin på området, har givet alvorlige bivirkninger, men hvor fx te, salver og grødomslag, faktisk har hjulpet disse personer.
Du kan godt kalde dem kvaksalvere, og dem er der sikkert også nogle stykker af, men kalder du også læger for kvaksalvere, når de ordinere en behandling der ikke virker?
At du kalder det magi, det er lidt trist, for det viser at du ikke har forstået, at meget af det vi bruger som lægemiddel i dag, er baseret på ting vi ved fra urter osv. Fx kamillete, det virker. Der er en grund til at nogle med gigt bruger brændenælder, eller at folk med solskader og brandskader bruge Aloe Vera. Der er en grund til at nogle med jernmangel, spiser de urter og rødder der giver mest jern, og at nogle mennesker bruger CBD (som du kan få i varierende grad fra mange andre urter og planter end bare hamp. Alle vitaminer og mineraler du kan købe, kan du finde i naturens kammer - men jeg kan forstå, at det for dig slet ikke er naturligt, men bare "magi" og kvaksalveri...
Hun sælger krystaller og "spells" på sin hjemmeside, det er vist det. Det ser jeg nu ikke noget falsk markedsføring i. Det er simple artifakter og ritualer, som sikkert for nogen kan gøre fx meditation nemmere at udføre.
Ofte bliver det også brugt sammen med andre, som faciliterer et sammenhold. Så kan det godt være at det virker lidt åndssvagt at købe Lero Dværgspell og tro at den kan give en mere viljestyrke, men at gøre noget sammen med andre, skaber sammenhold og bedre velvære.
Man kan også betale kirkeskat og gå i kirke, og tro på at man får et bedre liv af det.