Russisk propaganda på lemmy - eller det bare mig?
Ikke en nyhed, men et spørgsmål til nyheder: Jeg oplever fra tid til anden et "inrush" af især pro-russiske nyheder, der føles som et fremmedelement på lemmy. I mit feed dukker der ofte en stribe posts op fx i https://feddit.dk/c/[email protected]. De er karaktereseret ved
- at være Ukraine kristiske, EU kritiske eller Pro-russiske
- linke til artikler på "de samme" websites (fx sputnikglobe.com, tass.com, en.iz.ru)
- blive voldsomt "nedstemte"
- ingen kommentarer eller debat på opslag
- server links til artikler "virker ikke" når man klikker på dem.
Her er et par eksempler fra i går: https://feddit.dk/post/22778016 https://feddit.dk/post/22778015 https://feddit.dk/post/22778013 https://feddit.dk/post/22777962 https://feddit.dk/post/22777960
Jeg går 100% ind for fri tale og et frit lemmy, men de føles så meget ved siden af at jeg ikke lan lade være med at tænke "russisk propaganda". Er jeg helt væk fra vinduet? Hvis ikke, kan jeg gøre noget for at undgå dem i mit feed, eller er det starten på at det nye frie internet er ved at kvæles i crap?
Bloker lemmy.ml og hexbear.net - det er tankies og trolls alle sammen.
Du kan selvfølgelig blokere lemmy.ml, så fikser du problemet for dig selv. Men hvis man ville fikse det for mange samtidig skulle man blokere lemmy.ml for hele instansen, dvs. defederate lemmy.ml. Det er noget nogle andre instanser har gjort. Ved den seneste brugerundersøgelse for cirka et år siden virkede det ikke som om der var stemning for at defederate lemmy.ml, men hvis der er stemning for det er det jo noget vi kunne gøre.
Tak! Af uvisse årsager kan jeg ikke se svaret, men en bruger svarede noget i retningen af "ikke alt fra lemmy.ml er junk", det skal jeg ikke vurdere, men denne bruger kunne måske blive trist hvis hele instansen blev blokeret :-)
Edit: [email protected] virker fx fin, den prøver jeg at følge igen...
Et godt råd fra min side er at bruge Local og Subscribed feeds og så bare ignorere All. Så får du kun indhold fra feddit.dk selv og hvad du specifikt har valgt til. Jeg er fx subscribed til et par communities på lemmy.ml og får kun indhold derfra, ikke resten af instansen. Når der så er et råddent æble på en af de communities hvor jeg ellers synes at indholdet er fint, så blokerer jeg bare dem, men at jeg holder mig til Local/Subscribed tager det værste.
Men ellers er jeg enig i din bekymring om instansen og deres ejere. Desværre er fediverset ikke super god til at sprede communities ud på mindre instanser så lemmy.world (som også har problematisk ejerskab, bare i en anden retning) og lemmy.ml har fået en del af de "default" communities som folk benytter sig af. Det er lidt en balancegang at fjerne dårligt indhold fra feeds og sørge for at folk kan tilgå det indhold de har brug for.
Lyder som det jeg gør - jeg bruger ikke alle. Kan du uddybe ang problematisk ejerskab og lemmy.world? Jeg kunne ikke finde noget info via duckduckgo :-)
Det er heller ikke sammenligneligt med lemmy.ml (eller det der er værre som allerede er blokeret på instans-niveau). "Magten" er meget centreret der og der er ikke mulighed for at afvige fra visse holdninger. Jeg kan for eksempel stærkt anbefale at undgå alle diskussioner der omhandler Israel og Gaza/Palæstina. Det har en af vores brugere på feddit.dk desværre kunne erfare.
Så kort og godt er det ikke ekstremistisk propaganda, men håndhævelsen der er virkelig kras.
Tak for godt input!!
Jeg er grundlæggende ikke generet af, at andre har og kan udtrykke deres holdninger, så længe det ikke er en del af en større kampagne. Man kan jo altid bare nedstemme og gå videre med sin dag.
Blokker lemmy.ml. Det er det nemmeste.
Propanganda er noget du finder over alt (også i danske aviser). Du skal være kildekritisk, og finder du noget du ikke kan lige, så slutter du at læse det/blokkerer det. Desværre.
Tak til jer alle for jeres svar! lemmy.ml er ude, tak, håber det virker.
Jeg er personligt mere til personlige blocks af folk som jank. Det er ikke alle fra .ml der er helt skøre.
Det gjorde jeg i begyndelsen, men det blev for meget til sidst.
Lemmy.ml er kommunistisk afaik. Selv om moderne Russland er ikke sovjetisk sannsynlig (kanskje tsarisk?), noen kommunister virker på tro Russland er Sovjetunionen enda.
Hvis du snakker engelsk, kanskje du ønsker på folge ![email protected]? Der, kan du finner kommunister instanser så du kan unngår dem.
Også, "generellisk" (er det en ord?) kommuniteter synes for min temmelig toksisk med publikasjoner dere, i spesielt nyheder kommuniteter.
@[email protected], hvis du er i igjen mikroblogg instans og din favoritt nyheder utspring har RSS, du kan følger dem med @[email protected].
Forresten, man er meget velkommen til at rapportere alt hvad man mener kunne være propaganda eller desuden alt andet man synes virker mistænkeligt. En enkelt rapport gør nok ikke det store, men hvis mange brugere rapporterede ting og alle de ting kom fra den samme bruger, eller fællesskab eller instans, så kunne vi i moderationen se et mønster.
Det kan være jeg skal gøre det fremover. Jeg er nok lidt tilbageholden med at flyve ind på en ny platform (er stadig lidt ny her) og rapportere andre, derfor spurgte jeg hvad andre oplever. Du ved "when in Rome, do as the Romans", men nu ved jeg mere om hvad de andre romere tænker :-)
En rapport er jo ikke nødvendigvis noget der bliver handlet på. Det er bare en måde at gøre moderatorerne opmærksomme på noget. Jeg ved godt at "rapport" får det til at lyde så seriøst og dømmende... Måske er ordvalget uheldigt.
Tankies är de militanta kommunisterna som stödde Sovjetunionen när Ungern hade revolutionen. De började som idioter och är fortfarande idioter.