[2026-06-18] Madtorsdag
Dette er tråden, hvor man kan snakke løst og fast om alt der har med mad at gøre.
Hvad har du lavet i ugens løb, og hvad står menuen på i weekenden? Uanset om menuen er pasta med ketchup eller créme brûlée, er man velkommen til at dele det
Denne tråd oprettes automatisk af botten hver torsdag kl 6.
Hvis du har spørgsmål til botten eller ønsker at bruge den på et fælleskab, så skriv til @[email protected] .
God lille-fredag og bon appétit!
Hjemmerøget laks med æbletræsflis.
Først gnubbede jeg laksen med 50/50 salt/sukker og lagde den i køleren i 6 timer.
Lavede en pølse af kul i weberen som jeg tændte i den ene ende.
Lagde teæflis oven på kullene så de stille og roligt afgav røg.
Forsøgte at holde temp på 90 grader i to timer.
Resultatet blev ret lækkert. Lidt for salt, så næste gang ryger den i køleren med salt og sukker i 4-5 timer i stedet for.
Årh det ser godt ud! Er der en grund til, du skærer ned på tiden i stedet for at skære ned på saltmængden? Jeg synes tit jeg ender omkring 30/70 salt/sukker når jeg marinerer.
Det var også virkelig godt. Laksen var bare fra lidl. Næste step må være at finde en rigtig lækker laks.
Og nej, hehe. havde slet ikke overvejet at justerer på ratioen. Nu er mit liv lige blevet mere kompliceret :)
Det er bøvlet at finde god laks.
Skal det være opdræt mener jeg det færøske skulle være mindre dårligt. Noget med miljøaftrykket ikke er helt så slemt fordi der ikke er så mange elve eller floder i nærheden.
Man kan vel også veje salt ud på baggrund af vægten på fisken?
Spaghetti med kyllingeboller i går. Det er faktisk en ganske glimrende ret, og en hvor jeg ikke savner oksekødet i kødbollerne.
Blev også til en pizza på anni70 i holbæk. Et af få gode pizza steder på Sjælland ( ud over i kbh )