Spyke
sweden·SwedenbyHiplobbe

Vänsterpartiet

Är det bara jag som tycker att det är extremt obehagligt det som kommit ut om vänsterpartiet senaste veckan(orna)? Det är ju extremt farligt att personer med dessa åsikter kan få myndighetspositioner eller få sitta med i kommunstyrelser.

Såklart får man ju tycka vad man vill i en demokrati, men jag tycker seriöst att terroristvurmande är riktigt farligt om man vill behålla en demokrati.

Vänsterpartiethttps://www.expressen.se/nyheter/politik/firade-terrorattacken-nu-kandiderar-de-for-v/Open linkView original on lemmy.world
lemmy.zip

Synd att politiskt aktiva ofta är så här klumpiga och associerar sig med extremister. Det blir ändå V i valet för min del, de har allra bäst åsikter överlag, som MP fast mer ryggrad.

4

Det är ju inte heller som att dessa belysta individer är del av partiledningen för V, vilka tar avstånd från Hamas och terror.

5
Hiplobbereply
lemmy.world

Så oavsett vad för människor som finns i partiet så känner du ändå att det är viktigt att rösta på V? Varför då?

1
Nornreply
lemmy.zip

Det var ett tag sen jag grävde lite djupare för att reda ut vad partierna har för effekter i praktiken. Så just nu är det ganska mycket baserat på vibbar och intryck från media och diskussioner med vänner, vilket förstås inte är perfekt men säkert hur det fungerar för de flesta. För mig står det alltid mellan något av S, V och MP eftersom jag överlag tycker att vi borde ha mer politiskt ingripande för att hjälpa de som har det sämst ställt. Sen landar jag på V för att de gör mest av det jag tycker är viktigast, till exempel att få bort vinstdriven välfärd. Sen röstar jag ju inte på partier ”oavsett” vad för människor som är med i dem, men jag kan garantera att du kan hitta idioter i varenda parti i riksdagen.

1
Hiplobbereply
lemmy.world

Såklart du kan, men det är ju extremt förminskande om vad man faktiskt hittat hos V. Detta är alltså personer med otroligt extrema åsikter, och det är inte någon enstaka utan ett tecken på en stor gruppering som söker sig till just V. Och inte sällan hamnar rätt högt i strukturen, till exempel Kristofer Lundberg.

-1

Så det spelar alltså inte roll för dig? Även våra höger partier är ju internationellt sätt för att hjälpa de som har det absolut sämst i samhället, så är det verkligen det enda som är viktigt för dig?

-1

You reached the end

Vänsterpartiet | Spyke