Rødt-topp krever at staten trekker milliardlån til KI-giganten Nscale. "Useriøst"
Generell utbygging av kraftforsyning i Norge er jeg for, men sutring fra gigantselskaper som alerede har fått store fordeler klarer jeg meg helt fint uten
https://www.nrk.no/nordland/rodt-topp-krever-at-staten-trekker-milliardlan-til-ki-giganten-nscale-1.17898238Open linkView original on sh.itjust.works
Når den norske strømproduksjonen allerede går til utlandet kan man spørre seg om det er så mye bedre at utenlandske aktører flytter hit for å bruke flere hundre megawatt-timer.
Her bør regjeringen sette seg ned og vurdere hva som skal prioriteres. Om slike bedeifter skal få etablere seg så burde i det minste utenlandskablene stenges ned.
Jeg har vanskelig for å tro at 200 arbeidsplasser blir ivaretatt utover konstruksjonen i seg selv, og tør tippe at det man sitter igjen med er kanskje 10-20 årsverk for drift (maks!), på bekostning av det som har vært norges industrielle styrke i nesten 100 år: Billig energi.
Datasentre gir jo sjokkerende lite tilbake, jeg vet ikke om noe som gir like lite tilbake til kommunene som tillater at de blir bygd.