Spyke
feddit.dk

En ting jeg har tænkt på er, at en del brugere her deler gladeligt ud af deres liv (det er positivt!), med historier fra hverdagen, samt billeder. Men er i ikke bange for at "doxxe" jer selv? Jeg tænker ofte over det når jeg har noget som jeg egentlig gerne vil dele, men så tænker jeg hvor nemt det ville være at direkte identificere mig hvis nogen jeg kender ser indlægget, og pludselig vil min person være hæftet sammen med min brugerkonto, og så ender jeg med ikke at dele det.

Det skal siges at jeg aldrig har brugt facebook/twitter eller nogen af de andre store sociale netværk, så måske er det noget alle andre bare har vænnet sig til at gøre?

Er det bare mig der er mærkelig?

17
drktreply
scribe.disroot.org

3 punkter!

  1. Hvis en person kan dox mig, hvad så? Jeg er en voksen mand, jeg er ikke bange for folk der ringer på min dør.

  2. Jeg tænker ret ofte "kan dette information bruges imod mig" når jeg poster, og svaret er ofte nej. Hvis jeg poster et billede ud af mit vindue ville det være meget åbenlyst hvor jeg bor, så det gør jeg typisk ikke, men jeg er ikke bange for at en person kan finde ud af at jeg bor i Horsens.

  3. Der er så meget misinformation fra mine teenager år, hvor jeg brugte andre aliasser (jeg har aldrig brugt mit rigtige navn), at jeg har været vidne til at folk der prøver at dox mig kommer frem til fuldstændig forkert information. Mit navn er også normalt nok til at det er svært at google, selv hvis du kender det, og jeg deler mit fulde navn med en berømt person der er også er fra Horsens som drunker alle Google resultater.

10
feddit.dk

Jeg tror egentlig ikke at de største bekymringer er tosser der finder din adresse, men nærmere om hvad myndigheder i fremtiden kan bruge de oplysninger folk frivilligt har delt om politiske holdninger, seksuelle forhold, kriminelle tilbøjeligheder osv. til.

Dystopisk? Ja. Og det foregår i USA nu.

6
Trallereply
feddit.dk

Nu er der forskel på at juble over festival deltagere der bliver kneppet til døde og at sige man forstår hvofor palæstinensere angriber Israel.

3
feddit.dk

Enig. Krig er forfærdeligt og det var et skrækkeligt angreb. Sådan en dom runger bare temmeligt hult når israel begår angreb på en civilbefolkning konstant. Angreb som ingen nogensinde er blevet dømt for at billige.

4

Og hverken det ene eller det andet skal kunne udløse en sen-abort af dit statsborgerskab.

4

Fra artiklen:

Højesteret fastslår nemlig, at en borger, der i god tro har fået tildelt dansk statsborgerskab, og som har haft dette igennem lang tid og indrettet sin tilværelse efter det, kan bevare sit statsborgerskab, også selv om myndighederne senere skulle opdage, at der blev begået en fejl, da statsborgerskabet blev tildelt.

...

De to professorer i forvaltningsret, Sten Bønsing fra Aalborg Universitet og Frederik Waage fra Syddansk Universitet, mener, at myndighederne oven på dommen bør sikre, at omregistreringen af Nadines statsborgerskab tages op igen.

Så intet har (endnu) ændret sig for hende, men kendelsen lægger op til, at man bør revurdere hendes sag

2

Jo da. Men dem der ved hvem jeg er kender mig jo alligevel 🙂

9
Meldrikreply
lemmy.wtf

Det er noget jeg altid har i mente, men der skal heller ikke være noget galt i at dele ud af ens liv og oplevelser. Er f.eks. meget påpasselig med billeder. Tror ikke der eksisterer et billede af mig eller mine børn på nettet, medmindre man tæller Immich med :D

8
drktreply
scribe.disroot.org

Der er simpelthen for mange forældre der kaster billeder af deres børn rundt på internettet. Jeg synes det er så mærkeligt!

5

Jeg mindes jeg læste en artikel for en del år siden, hvor der var en der sagsøgte sine forældre for at have lagt billeder op at ham/hende uden tilladelse, og vandt sagen. Der er nok ikke mange der tænker over at det kan ske for dem.

8

En smule nervøs. Men vil ikke se det som en katastrofe hvis nogen jeg kender ved at jeg er klorofyl. Tror ikke jeg skriver noget her inde som jeg ikke ville sige til et middagsselskab blandt venner. Måske er jeg fra tid til anden mere direkte og åben og ærlig omkring mit privatliv her inde ene jeg er overfor nogen andre.

Ville måske ikke finde det top hvis mine kollegaer kæder mig og min bruger sammen dog. Men de kender heller ikke min grund, kyllinger osv. Har også et job hvor folk ikke behøver læse private ting om mig. Vil som udgangspunkt gerne være anonym her inde.

Hvad er det der gør at du finder det træls hvis du bliver doxxet blandt venner.

8
feddit.dk

Tænker over det til en hvis grad. Jeg er sikker på, at man vil kunne deducere mange ting om mig, ved at gennemgå samtlige opslag på min main Reddit-account. Derfor hvis jeg vil blande mig i noget kontroversielt, eller udtale mig f.eks. politisk, gør jeg det typisk fra en throwaway profil. Hvis det er "uskyldigt" og noget som jeg ikke ville have et problem med, at blive linket til mig personligt, hvem end der gør det, så poster jeg bare. Eksempelvis spørgsmål til nogle af mine hobbyer osv...

8
Klorofylreply
feddit.dk

Jeg er sikker på, at man vil kunne deducere mange ting om mig

Ingen eller få gider nok trawle et par tusinde beskeder igennem. Men man kunne nok godt få en AI til at filte noget sammen.

3
feddit.dk

Der er nogen der har lavet et Proof of concept med ML hvor de har lykkedes med at af afanonymiserer en ordenlig stak reddit brugere, på baggrund af skrivestil, detaljer fra brugerens liv, posting tider osv.

3

Jeg tænker lidt over det. Hvilket er grunden til at jeg ikke rigtig deler mere af det krea jeg laver, da det er så unikt i forhold til normen i dk (Fru. Zippe og badass broderi, nej tak, giv mig noget Needlelot og div. Fanart i stedet), at det vil være umuligt ikke at vide det er mig, hvis man kender mig.

Ikke fordi mine venner ikke måtte finde mig, og jeg skriver heller ikke noget jeg ikke kan stå ved, så selv hvis vi ender i et dystopi hvor regeringen/magthaverne ville bruge det, så ville jeg stadig stå ved det.

Så det er nok mest, fordi jeg et par gange har brokket mig lidt for detaljeret over arbejde/kollegaer, og det ville være akavet hvis de fandt mig.

7

Jeg kan ikke se hvad der skulle kunne ske ved at folk ved hvem jeg er. Jeg kan stå inde for alt hvad jeg skriver, så...

7
feddit.dk

Jeg ville foretrække at undgå det, men realistisk set så kommer det jo nok til at ske på et tidspunkt. Som admin har jeg sat en vis del af mit korpus nok i klaskehøjde til, at jeg ved at det ikke kan undgås. Så jeg skriver ikke ting, som jeg ikke ville kunne skrive på fx Facebook.

7
Trallereply
feddit.dk

Nu virker det til at der til tider nærmest ikke er nogen grænser for hvad folk skriver på Facebook...

Jeg synes ofte folk diskuterer på en pænere måde når de er anonyme frem for hvad man nu er er på Facebook.

7
feddit.dk

Jeg oprettede en reddit bruger i 2022, og havde aldrig været på andre forums eller sociale medier end Facebook og Instagram, og det undrede mig virkelig at tonen var meget mere positiv på Reddit end Facebook.

Jeg ved ikke om det er anonymiteten der gør noget, eller om det bare er en anden målgruppe der er på reddit/feddit.

Men rart var det i hvert fald at droppe Facebook og komme på Reddit i stedet, den gang. Men synes hurtigst tonen blev værre på fx r/Denmark bare i de 3 år jeg var der.

7
SorteKaninreply
feddit.dk

Synes også generelt tonen er blevet værre på /r/Denmark i de mange år jeg har været på Reddit. Jeg håber ikke at det er uundgåeligt når et forum bliver større. Det synes jeg ikke burde være en selvfølge.

5
feddit.dk

Er du stadig på Reddit? :-) Har ikke selv været på siden jeg skiftede over til Feddit.

Men ift. om det er uundgåeligt, så afhænger del vel lidt af, hvad det er der gør at tonen er/var bedre på reddit og nu feddit. Mit umiddelbare bud er målgruppen, og hvis det er tilfældet, så er det nok næsten undgåeligt at tonen ændrer sig, når flere målgrupper begynder at bruge et medie.

5

Jeg følger stadig med i nogle specifikke subs, men jeg poster aldrig (har ellers gjort førhen) og jeg kommenterer nærmest aldrig (for det meste kun hvis der er en relevant tråd hvor det giver mening at fortælle folk om fediverset og/eller Feddit.dk).

5

Jeg gik ind i det her forum for at undgå og modvirke dårlig adfærd online. Man kan helt sikkert godt finde ud af hvem jeg er, hvis man ønsker det. Det er ok. Jeg kan godt stå på mål for det jeg skriver her. Jeg øver mig i at skrive venligt. Og jeg synes ikke jeg har læst noget fra nogen her, som ikke kan rumme dagens lys.

7

Ikke rigtig. Men jeg er egentlig også en komplet noob ift sikkerhed, og evt. konsekvenser.

Hvis jeg nu sagde at Donald Trump var en kæmpe hat her på feddit, og jeg gerne ville rejse til USA, og grænsekontrollen I USA så ville lave et baggrundstjeks på mig, så ved jeg ikke hvor nemt/svært det ville være, at finde ud af det var mig der havde brugeren TwoTiredMice, som i 2026 skrev at Donald Trump var en kæmpe hat.

Jeg går bare ud fra at sådan noget ville være meget nemt for dem. De ved det nok det i det sekund jeg har skrevet det? Jeg har bare brugt min egen personlige mail ved oprettelse, som jeg bruger til alt muligt andet. Måske jeg skulle bruge en anden? Har aldrig sat mig ind ordentligt ind I at bruge mere sikre mailudbydere.

Jeg forsøgte mig med mailbox.org, men oplevede hurtigt at mine mails blev afvist af andre mailudbydere, og så stoppede det eventyr ligesom der.

Ift. at doxxe mig selv, og risikere at nogen genkender mig, det er jeg ikke så bange for. Jeg skriver sjældent om noget, som mine venner ikke måtte høre. Men som andre nævner, så så jeg helst at kollegaer ikke lavede koblingen mellem mig og min bruger, fordi de ikke behøver at vide mere end nødvendigt om mit privatliv.

Men jeg tror så heller ikke at der er særlig stor chance/risiko for at mine venner eller kollegaer er herinde, og kun meget få var/er på Reddit.

6
Meldrikreply
lemmy.wtf

Hvor fedt! Hvad bruger du og hvor tænker du at sætte den op, hvis den skal op permanent?

5
drktreply
scribe.disroot.org

Jeg skal være helt ærligt og indrømme jeg faktisk bare ville have en stor antenne, og har ingen specifikke planer.

Jeg er i snak med Ejer Bavnehøj foreningen. Det kan være at de vil tillade en antenne på den størrelse.

8

Jeg skal være helt ærligt og indrømme jeg faktisk bare ville have en stor antenne

Mænd er bare store drenge 😂

8
sunbeam60reply
feddit.uk

Har Danmark skiftet over til MeshCore? Her i U.K. er vi 50/50 tastic/core.

2

Hvalpe spam!

Til tjek hos dyrlægen for de obligatoriske vacciner så vi kan få et dyre-pas på den.

Og nu siger det pip pip pip under skrukhønen!

Krydsede fingre for det går godt!

13
Trallereply
feddit.dk

Nurh!

Vi har æg under en skrukhøne. Efter planen skulle de begynde at komme i dag eller i morgen. 🤞🤞

Nogen bestem race?

7
Klorofylreply
feddit.dk

Vores ænder er også begyndt at lægge æg. Håber vi får noget ud af dem også :)

Hanen er orpington.

Hønsene er ret forskellige: orpington, enghøne, Isa Brown, grønlægger, brunlægger er hvad jeg lige kan huske.

6

Lyder som et godt havemiks :)

Jeg var lige ovre at se til skrukkeren. Det sker sgu nu! der var små pip pip pip, nu får de ro til at klare det selv, de næste tre dage bliver spændende!

3

You reached the end