Spyke
j_z
feddit.nu

Verkligen synd! Har cykelpendlat genom det området i ca 10 år och är oftast bedrövligt kring Brunkebergstorg. Behövs mer infrastruktur för människor!

3

Just Brunkebergstorg ligger utanför den föreslagna zonen, men i övrigt håller jag med.

1
feddit.nu

In/utfarten till Klaratunneln är väl inom den zonen? Enda jag skulle anse rimligt att avslå nåt sånt för, men det verkar inte ens nämnas. Många av transportbilar i sthlm är redan elfordon, så ser inte att det skulle vara några större problem rent praktiskt. Ser inte varför folk som inte bor där ska bränna runt i bil öht, ser inte varför det inte skulle kunna vara samma som i Gamla Stan där det är körförbud, där man behöver tillstånd för att få köra

2

Jag skulle inte ha några större problem med att plombera den in/utfarten. Finns en annan in/utfart att tillgå via Sveavägen

3
lemmy.world

Nu bor jag inte i Stockholm, men efter att ha kollat på kartor verkar det som ett litet område med små gator. Jag har lite svårt att se att det skulle vara ett stort problem för handeln att människor inte kan köra med bensin/diesel bil så centralt. Ett större problem med leveranser till butiker och restauranger. Det största problemet verkar ändå vara att NKs parkeringshus, sydväst i området, ligger inom zoonen, att inte få parkera där känns inte genomtänkt. Jag vet inte hur många parkeringar det finns i parkeringshuset, men det ser rätt stort ut.

1
piefed.social

Givet att det kostar som minst 144 kr/timme att parkera i det parkeringshuset vet jag inte om det är betrakta som någon nämnvärd förlust. Det är också mindre än 5 minuter gång dit från den med kollektivtrafik mest tillgängliga platsen i hela landet.

Att fortsätta tillåta biltrafik i det här området för att typ fem fruktansvärt rika människor i Danderyd ska kunna blåsa järnet med sin SUV via E18 är minst sagt en dålig prioritet

4
Kjellreply
lemmy.world

Jag är positiv till att miljözonen utökas i Stockholm (och tycker den kan införas/utökas i andra städer) men jag tycker ändå det känns okej att ha möjligheten att parkera bilen i p-hus eller p-garage som ligger strategiskt utplacerade runt om i staden. Beroende på var dom andra större parkeringarna finns runt centrala Stockholm så kanske man kan ta bort den här parkeringen. Eller så kan man flytta parkeringen.

1

Jag tror på alternativet att man flyttar den här parkeringen - som tidigare nämnt kostar den oerhört mycket, ett tecken på att ytan kan nyttjas bättre som något mer lönsamt.

3

You reached the end

Beslutet: Ingen miljözon klass 3 i Stockholms city | Spyke