Lad os få skudt vores nye fællesskab i gang - Hvad er jeres tech stack? Hvis I skulle genbygge jeres homelab, hvad er jeres must-have service og er der en service I fortryder at tage i brug?
Lad mig lægge ud. Min tech stack består af:
En application server af ældre dato (Haswell generation med 16GB RAM. Det var meningen jeg skulle opgradere i foråret men så kom inflationen...). Den har 5x4TB harddiske sat op i RAID5, meningen er at opgradere til RAID6 nu hvor jeg har en separat storage server. Samt SSD til boot og root.
En storage server med 64GB RAM (købt sidste år vel at mærke) og 3x24TB harddiske med to 24TB i reserve da jeg var bekymret for hvad Trump kunne finde på, så der skulle være fremtidssikring. Det kører også RAID5, men opgraderes til RAID6 når det udvides. Den kører med GlusterFS ovenpå så jeg vurderer at den har kapacitet til 0.5PB (jeg ville nødigt rende ind i kapacitetsproblemer igen), som app serveren så har mounted. Serveren kører også med 2 NVMe SSD'er i RAID1 til boot+root
En Raspberry Pi med Home Assistant.
Og stack'en som min app sever kører inkluderer: Authentik, Nextcloud, Collabora, Jellyfin, onedev (git værktøj), solidtime (time tracking), og meget mere. Alt sammen i Podman containere og bag Nginx (hvorfor jeg spottede CVE'en :p). Der kommer nok snart en ekstern server til at agere proxy med et simpelt HAProxy setup så jeg kan udfase Cloudflare. Hvis I har noget erfaring med front-facing proxyer og eventuel firewalling, så kom gerne med nogle råd til denne server.
I mit setup er jeg blevet helt forelsket i Authentik. Det var lidt intimiderende at starte med, men med en video eller to blev det hurtigt overskueligt. Alt hvad jeg hoster gør jeg mit bedste for at integrere med Authentik gennem OIDC eller til nød LDAP. Podman er også en super fed opgradering over Docker, som giver tæt på de samme funktioner som et light Kubernetes ala. K3s men simpelt nok til at give mening på små hosts.
Plex har jeg længe fortrudt men jeg er få måneder fra at have migreret det hele over til Jellyfin og sikret Jellyfin nok til at kalde den "produktionsklar"
Hvad med jer? Har I en lille beskeden Raspberry Pi som I er stolte af og vil vise frem eller et kæmpe 42U rackskab I vil prale med?
Jeg har en hjemmebygget server der egentlig mest startede som en NAS, men nu også har Jellyfin og andre småting på. Fordi den startede som en hjemmebygget NAS var det oprindelig fokus på så lavt strømforbrug og støjniveau som muligt, og jeg byggede den i et kabinet der kunne se pænt ud i TV-møblet i stuen.
Nu hvor vi har mere plads lever den dog i kælderen i et større kabinet med fuld skrue på blæserne.
Det er et ASRock miniITX-bundkort med en Celeron J4105, som er passivt kølet med et meget lavt strømforbrug og alligevel kan transkode et par 4K HEVC-streams i realtime på den integrerede GPU. Officielt understøtter bundkortet kun 8 GB RAM, men jeg har kørt med 32 GB i et par år nu uden problemer :-)
Når det kommer til lagring har jeg et skønsomt udvalg af forskellige SATA-diske i kapaciteter fra 3 TB til 16 TB. De kører sammen i et BTRFS RAID1 og giver mig omkring 17 TB lagerplads i alt. Jeg bruger de indbyggede SATA-porte på bundkortet og et 10-ports SATA-kort som jeg købte på Amazon for nogle år siden. Det bruger et ASM106x-chipsæt som er supporteret af vel sagtens alle styresystemer man kunne finde på at bruge, og har virket perfekt indtil videre.
Hvad angår styresystem bruger jeg OpenSUSE MicroOS, som er immutable og bygget til at være så minimalt, sikkert og vedligeholdelsesfrit som muligt. Det egner sig derfor fantastisk til at hoste containere, så derfor kører Jellyfin, Samba, rclone osv. i containers, som løbende og automatisk opdateres.
Alle systemopdateringer installeres i et snapshot, som først bliver aktiveret ved den automatisk ugentlige genstart, og en opdatering er derfor alt eller intet. Hvis en opdatering gør at systemet ikke kan starte, falder det automatisk tilbage til det tidligere snapshot og sender mig en mail. Det er dog ikke sket endnu.
Måske lyder det lidt kedeligt, men det har faktisk gjort at jeg er færdig med at "lege" med min server :-D
At lege med serveren er jo det sjove ved det ;) Jeg har dog selv overvejet at prøve et immutable system, men lige nu kører tingene fint for mig. Fordelene virker dog ret gode, så det kan være jeg tager mig sammen til set en dag og får det prøvet.
Jeg har været i IT-branchen i snart 25 år, så at lege for meget med servere begynder hurtigt at føles som arbejde, og den slags pilleri har jeg folk til 😄
Jeg er lidt "hjemløs" for tiden, bor i en møbleret lejlighed med alle mine ting i opbevaring, så jeg har ikke det store setup på plads desværre. Har normalt en 8. generation Intel NUC og 3 Raspberries der holder styr på mine ting: Home Automation (Zigbee lys hovedsageligt) Arr stack Generel file storage (men bruger Proton Drive til de "vigtige" ting) Mit udviklingsmiljø, så det er ligemeget om jeg er på laptop eller desktop, får samme oplevelse.
Lidt urelateret, men hvordan klarer du opbevaring og i hvilken forbindelse bor du i møbleret lejlighed? Det kan nemlig godt tænkes det bliver min virkelighed i et lille års tid. Server kan jeg måske lokke en kammerat til at passe på, så jeg ikke skal slæbe den til det store udland uden rigtig at være "settled" men resten bliver lidt mere besværligt hvis ikke jeg kan fremleje min lejlighed. Men ellers et fedt mobilt setup du har, der var jeg ikke så smart :p
Jeg forlod Geneve for at starte en virksomhed med en kammerat. Bor i Annecy, i Frankrig. Har en garage her, hvor alle mine ting står, mens jeg prøver at finde ud af: A) om virksomheden kan fungere, eller jeg skal tilbage på det Schweiziske jobmarked B) Hvor jeg vil og har råd til at bo
B er den sværeste del, ærligt talt. Jeg er nået til et punkt hvor jeg gerne vil "settle down", men jeg ved ikke hvor det skulle være.
Hvor overvejer du at flytte til?
Det lyder som et spændende eventyr, jeg er en kende misundelig. Jeg tror dog jeg bliver nødt til at lade mine ting blive i DK så jeg ikke løber risikoen for at lave to dyre internationale flytninger hvis planerne skulle gå i vasken.
Jeg har selv leget med early-stage startups og har efterhånden fået nok af udvikling i vores post-LLM verden, så nu prøver jeg at pivote til noget strategisk og/eller Ops. Jeg fik lidt blod på tanden af at rode med risk governance og kulturel transformation ved mit gamle arbejde, så jeg håber et Serie B+ startup kunne bruge mine evner. Jeg kigger primært i tech hubs som fx Amsterdam eller Berlin, så jeg er ikke helt stålfast på hvad det skal være, bare der er gode muligheder for networking. Så det handler mere om at finde et godt match med et startup end den specifikke by.
Fair. Har du overvejet Zurich? Udover at de taler Schwizerdütsch er det et ret godt sted at være, også ift. startups med funding.
Jeg var der et par år, og smuttede egentlig kun for personlige grunde, ikke pga. Zurich. Hvis virksomheden ikke fungerer kunne jeg godt flytte tilbage.
Og lønningerne er alt andet lige bedre ;)
Jeg har også kig på Zürich, det virker som et godt sted at bo hvis man kan få lønnen til at matche leveomkostningerne. Men det er lige om at se hvordan jeg får foden indenfor døren og påtage mig mere ansvar for P&L, ops og strategi. Lige de sidste par uger synes jeg ikke jeg kunne se der var så meget efterspørgsel på det fra Zürich, men det kan være det kommer i bølger.
Fair nok, den del kan jeg ikke hjælpe så meget med. Men ift. løn, som ansvarlig for intern identitet (IAM) i en mindre bank sad jeg med 140k CHF+bonus. Det var meget komfortabelt, og i en biks som ikke ligefrem var kendt for høje lønninger
Det lyder ikke dumt, jeg må se om der ikke skulle dukke noget spændende op i Zürich.
Jeg var lige en uge i Annecy sidste år på min tur til Alperne. Jeg kan godt forstå at du har valgt at bo der :)
Det er rimelig lækkert må jeg indrømme. Høj levestandard, bjerge hele vejen rundt, søen let tilgængelig.. men mangler stadig en lejlighed der føles som hjemme. Can't have it all, I guess 😅
Og maden også, vigtig detalje!
Man kan ikke have høj levestandard med dårlig mad, i min verden!
Jeg har en raspberry pi med pihole siddende, og det er nogenlunde det 🙃. Har ærligt talt ikke følt at der er noget jeg mangler.
Raspberry Pi 5 med Home Assist OS, hvor vores lys kører over - men skulle bare have valgt en HomeAssist Yellow eller noget tilsvarende nemt.
Kører også et Jellyfin mediecenter på den (via HA), som trænger til en opjustering.
Børn har det med at tage tid fra self hosting 🙃
Har en IBM tiny med Ubuntu server lts og Docker blandt andet med adguard, nextcloud, jellyfin, navidrome og diverse små scripts.
Hvad giver Navidrome som Jellyfin ikke giver? Jeg bruger selv Jellyfin med Finamp app'en til musik og er glad for setup'et men ser ofte folk have musik udenfor deres medieserver.
Jeg har bare startet med navidrome og den har mulighed for subsonic klienter hvilket er vigtig for mig.
Ja, jeg må sige at jeg er fint tilfreds med Spotify til musik. Det er meget sjældent at jeg vil høre musik, som ikke kan findes der. Men jeg har så bestemt overvejet om jeg skal selfhoste (selvværte?) en løsning på et tidspunkt.
Jeg har en til tider lidt interessant musiksmag, hvis man skal sige det pænt, så Spotify har faktisk en del huller i samlingen for mig. Her har det været væsentlig nemmere at købe albums på Bandcamp eller bruge de downloadkoder som man ofte får når man køber LP'er. Offline playback virker også upåklageligt, hvilket Spotify nogle gange ikke var så glad for hvis jeg ville have lidt musik til ferien.
Jeg kan varmt anbefale at udvide Jellyfin til musik, der bliver Finamp app'en din ven hvis du bruger Android. Matching af albums og sange har været lidt mere krævende en for film/tv for mig, men da jeg fik knækket koden begyndte det at være nemt. Compilations o.lign. er den dog ikke altid helt så glad for, men det lykkes altid til sidst.
Server 1 kører Unraid på en Ryzen 5 5600X, 32 GB ram, GTX 1070 samt et array bestående af 2*8 TB HDD parity diske og 6 HDD lager diske i forskellig størrelse - 33 TB brugbar lagerplads i alt. Jeg kørte tidligere Plex, men skiftede til Jellyfin for nogle år siden efterhånden da der gik for meget enshittyfication i den hos Plex.
Server 2 kører også Unraid, dog på en Intel i5 6600K (Skylake), 32 GB ram og 6*1 TB SSD (4 TB brugbar). Her kører jeg Nextcloud (OneDrive alternativ), Immich (Google Photos), Mealie (opskriftssamling), Nginx og duplicati (backup til Hetzner) - alle services i docker. Derudover har jeg en enkelt VM kørende med debian. Det er dog udelukkende til python, så jeg kan køre @[email protected] på den.
Server 1 bor i et Fractal define R6, mens server 2 bor i et 8U 10 tommer mini rack fra DeskPi. Deri bor også et par switche, en JetKVM (til at kontrollere og se HDMI output fra en computer over nettet), en Raspberry Pi 4 og min router. Min Raspberry Pi er pt. ikke sat op til at lave noget efter dens SD kort brændte sammen i efteråret. Jeg har fået migreret dens opgaver til server 2, så på et tidspunkt skal jeg overveje hvad jeg kan bruge den til. Min router består af en Lenovo Tiny computer, som jeg har moddet, så den i stedet for Wifi har et ekstra ethernet stik. Og så har jeg smidt OPNsense på, med Adguard som plugin, på.
Bortset fra en hylde som fulgte med, så har jeg 3D printet alle kabinetter til mit mini rack. Routeren passer lige i en 1U og server 2 bor i et 2U kabinet + 2U til strømforsyning og 6*2,5" SSD. Det var vildt sjovt at rode med mit mini rack og 3D printe dele til det, så jeg kan varmt anbefale at kaste sig over det projekt, hvis man skulle have lyst til at prøve 3D printning :)
Jeg går lidt og leger med tanken om at opgradere server 2 til lidt nyere. Med et grafikkort i og et større kabinet, så ville den kunne dobbeltjobbe og så også agere mediecomputer, som godt ville kunne trække et ældre spil på fjernsynet ind i mellem.
Det er godt at se at der er andre der hopper fra Plex til Jellyfin. Jeg har dog manglet nogle quality of life features som efterhånden er dækket ind med Tracearr og Seerr som erstatning for Tautulli og Overseerr. Det er nu ved at være lige i skabet, så migreeringen er snart ovre. Jeg ville dog ønske at jeg kunne bruge OIDC med Jellyfin i stedet for LDAP, men den feature har stadig lidt lange udsigter...