- Hvis Danmarks folketing pludselig, aktivt og af egen drift, igen vil afskaffe loven, så tror jeg, vi som stat bliver udløsende for en ny international krise med Danmark som centrum, som vi så det under Muhammed-krisen, skriver partiets retsordfører, Karina Lorentzen, til DR.
På den anden side er det da ret problematisk at vi lader vores rettigheder begrænse for at undgå konflikter med muslimske lande. Det viser jo samme problem som er det underliggende problem bag koranafbrændinger. Problemet er ikke at Paludan brænder en koran af, problemet er at der er (et fåtal af) muslimer der reagerer kraftigt på det og bliver stødt. Det er jo lige den reaktion Paludan går efter. De burde ignorere ham i stedet.
Jeg synes ikke vi kan lade pres fra muslimske lande bestemme vores love her i landet. Jeg synes ikke nogen religion skal have kontrol over vores stat - om det så er islam eller kristendom eller pastaguden eller hvad du tror på.
Jeg synes at det er utroligt problematisk at vi gang på gang lader os styre af lande i mellemøsten. Der gik heller ikke mange timer fra at Israel havde sagt at vi er antisemitter til at alle komplet lukkede debatten om omskæring.
"Hey lad os lige snakke om at vi godt måde brænde koranem, når alle alligevel er igang med at udslette hinanden..." Det er næsten som om, højrefløjen har tænkt: Hov, hov, hvor blev snakken om lille Danmark af... Hvad kan vi gøre for at få mest mulig opmærksomhed?
Timingen er da helt skør. Vi har jo lige haft en valgnat, hvor der var nok polarisering i forvejen, og nu skal vi så lige have gravet op i en sag, der garanteret får både internationale medier og sociale medier til at eksplodere.
Det er jo også lidt som at tænde en grill og stege langelændere midt i en tør sommer!!
Vi er jo alle enige i hvad ytringsfrihed egentlig betyder i praksis, som sådan.
Det, der irriterer mig mest, er nok, at det her igen igen føles som symbolpolitik frem for reel løsningsorienteret politik.
Det er nemt at lege børnehave og råbe i kor: "vi skal have vores ytringsfrihed tilbage!!!!"
Men hvad med at tænke på, hvad det egentlig betyder for samfundet, for minoriteter, og for vores omdømme ude i verden? fanme dum timing.
Givetvis rigtigt at Støjberg har bragt det op men Ø og Å bakker da også op om at fjerne loven, så det er da ikke helt højrefløjens skyld.
Jeg synes argumentet om omdømme bare er en anden måde at sige at muslimske lande skal have indflydelse på vores lovgivning herhjemme. Det mener jeg ikke de skal.
Jeg kan godt forstå hvad du mener, og er også enig i at Støjberg vil det af alle de forkerte grunde. Men jeg synes det er en farlig diskurs.
Du argumenterer jo i grunden for at vi ikke skal give danskerne deres ytringsfrijed tilbage fordi der er krig ude i verden. Samme argumentation kan man jo bruge til at lave alle mulige andre former for inskrænkninger, fordi verndessituationen påkalder os at gøre det. Jeg har ikke lyst til at give typer som Hummelgaard og Mette F den form for at amunition.
Borgernes rettigheder må altid komme forrest i en demokratisk retsstat. Når først vi giver køb på det går det kun ned af bkke der fra.
Arh, det er ikke det, jeg argumenterer for. Det bliver en smule for sort/hvid at sige, at vi enten altid må indskrænke ytringsfriheden eller aldrig må gøre det. Verden er ikke sort/hvid den er fuld af nuancer, konsekvenser og ansvar. Vi skal selvfølgelig altid arbejde imod mest mulig demokratisk og ytrings-mæssig frihed.
Men dertil har verdenssituationen en betydning og vi har også et ansvae. Ingen lov eller princip eksisterer i et vakuum. Der er altid konsekvenser; diplomatiske, sikkerhedsmæssige, sociale osv, og det er statens opgave at navigere i dem uden at ofre kerneværdier som ytringsfrihed. Men det betyder ikke, at vi skal lade os styre af frygt eller kortvarige kriser. Vi skal være kloge, og være bedre end det.
Jeg er 100% enig i, at vi ikke skal hindre ytringsfriheden. Det er slet ikke det, jeg siger. Det er ikke statens opgave at beskytte religiøse følelser, det er statens opgave at beskytte borgernes ret til at udtrykke sig, selv når det er provokerende, dumt eller ubehageligt.
Men det er også statens opgave at beskytte borgerne mod terror, trusler og være diplomatisk stærke.
Så ja, koranloven skal væk. Men ikke fordi Støjberg eller andre vil score politiske point. Den skal væk, fordi rettigheder ikke er noget, vi forhandler om, hverken når det er bekvemt eller ubehageligt.
Mit pointer er bare: Timingen er elendig. Loven har eksisteret siden 2023, og verden er ikke et sted lige nu, hvor vi har brug for at hælde mere benzin på bålet. Vi har brug for samtaler, ikke provokationer. Vi har brug for at tænke os om, ikke handle hovedløst.
Brandvarmt take:
Vi afskaffer koranloven og laver en "vi har fattet pointen, makker"-paragraf, der sikrer at båtnakker som Paludan ikke kan holde endnu en demonstration/koranafbrænding, hvor alle vi andre skal bekoste hans politibeskyttelse.
Vil man demonstrativt afbrænde eller skænde noget som helst, om det er flag, religiøse bøger, Kähler-vaser eller whatever, er der kun politi-beskyttelse til tre happenings før man enten må betale selv eller henstilles til at ringe 114 hvis der opstår uroligheder.
2
Støjberg vil skrotte koranloven, men møder modstand fra tidligere allierede [SF] | Spyke
På den anden side er det da ret problematisk at vi lader vores rettigheder begrænse for at undgå konflikter med muslimske lande. Det viser jo samme problem som er det underliggende problem bag koranafbrændinger. Problemet er ikke at Paludan brænder en koran af, problemet er at der er (et fåtal af) muslimer der reagerer kraftigt på det og bliver stødt. Det er jo lige den reaktion Paludan går efter. De burde ignorere ham i stedet.
Jeg synes ikke vi kan lade pres fra muslimske lande bestemme vores love her i landet. Jeg synes ikke nogen religion skal have kontrol over vores stat - om det så er islam eller kristendom eller pastaguden eller hvad du tror på.
Jeg synes at det er utroligt problematisk at vi gang på gang lader os styre af lande i mellemøsten. Der gik heller ikke mange timer fra at Israel havde sagt at vi er antisemitter til at alle komplet lukkede debatten om omskæring.
Jeg er enig. Men det er nu helt okay, at tænke diplomati ind, der er en tid til alting. Og lige nu er ikke verdens bedste tidspunkt...
Eller vendt om, måske er det, verden brænder jo alligevel ;)
"Hey lad os lige snakke om at vi godt måde brænde koranem, når alle alligevel er igang med at udslette hinanden..." Det er næsten som om, højrefløjen har tænkt: Hov, hov, hvor blev snakken om lille Danmark af... Hvad kan vi gøre for at få mest mulig opmærksomhed?
Timingen er da helt skør. Vi har jo lige haft en valgnat, hvor der var nok polarisering i forvejen, og nu skal vi så lige have gravet op i en sag, der garanteret får både internationale medier og sociale medier til at eksplodere.
Det er jo også lidt som at tænde en grill og stege langelændere midt i en tør sommer!!
Vi er jo alle enige i hvad ytringsfrihed egentlig betyder i praksis, som sådan. Det, der irriterer mig mest, er nok, at det her igen igen føles som symbolpolitik frem for reel løsningsorienteret politik. Det er nemt at lege børnehave og råbe i kor: "vi skal have vores ytringsfrihed tilbage!!!!"
Men hvad med at tænke på, hvad det egentlig betyder for samfundet, for minoriteter, og for vores omdømme ude i verden? fanme dum timing.
Givetvis rigtigt at Støjberg har bragt det op men Ø og Å bakker da også op om at fjerne loven, så det er da ikke helt højrefløjens skyld.
Jeg synes argumentet om omdømme bare er en anden måde at sige at muslimske lande skal have indflydelse på vores lovgivning herhjemme. Det mener jeg ikke de skal.
Nej enig, det var nok lige for højrefløjs floskl. Selvfølgelig er loven skør oh burde afskaffes
Jeg mener bare, timingen er skør ift. verdens situation lige pt.
Jeg kan godt forstå hvad du mener, og er også enig i at Støjberg vil det af alle de forkerte grunde. Men jeg synes det er en farlig diskurs.
Du argumenterer jo i grunden for at vi ikke skal give danskerne deres ytringsfrijed tilbage fordi der er krig ude i verden. Samme argumentation kan man jo bruge til at lave alle mulige andre former for inskrænkninger, fordi verndessituationen påkalder os at gøre det. Jeg har ikke lyst til at give typer som Hummelgaard og Mette F den form for at amunition.
Borgernes rettigheder må altid komme forrest i en demokratisk retsstat. Når først vi giver køb på det går det kun ned af bkke der fra.
Arh, det er ikke det, jeg argumenterer for. Det bliver en smule for sort/hvid at sige, at vi enten altid må indskrænke ytringsfriheden eller aldrig må gøre det. Verden er ikke sort/hvid den er fuld af nuancer, konsekvenser og ansvar. Vi skal selvfølgelig altid arbejde imod mest mulig demokratisk og ytrings-mæssig frihed. Men dertil har verdenssituationen en betydning og vi har også et ansvae. Ingen lov eller princip eksisterer i et vakuum. Der er altid konsekvenser; diplomatiske, sikkerhedsmæssige, sociale osv, og det er statens opgave at navigere i dem uden at ofre kerneværdier som ytringsfrihed. Men det betyder ikke, at vi skal lade os styre af frygt eller kortvarige kriser. Vi skal være kloge, og være bedre end det.
Jeg er 100% enig i, at vi ikke skal hindre ytringsfriheden. Det er slet ikke det, jeg siger. Det er ikke statens opgave at beskytte religiøse følelser, det er statens opgave at beskytte borgernes ret til at udtrykke sig, selv når det er provokerende, dumt eller ubehageligt. Men det er også statens opgave at beskytte borgerne mod terror, trusler og være diplomatisk stærke. Så ja, koranloven skal væk. Men ikke fordi Støjberg eller andre vil score politiske point. Den skal væk, fordi rettigheder ikke er noget, vi forhandler om, hverken når det er bekvemt eller ubehageligt.
Mit pointer er bare: Timingen er elendig. Loven har eksisteret siden 2023, og verden er ikke et sted lige nu, hvor vi har brug for at hælde mere benzin på bålet. Vi har brug for samtaler, ikke provokationer. Vi har brug for at tænke os om, ikke handle hovedløst.
Lol, hvor hyklerisk af Pia. Først laver de en erhvervsklub, nu det her. Håber Enhedslisten holder fast på deres principper.
Brandvarmt take:
Vi afskaffer koranloven og laver en "vi har fattet pointen, makker"-paragraf, der sikrer at båtnakker som Paludan ikke kan holde endnu en demonstration/koranafbrænding, hvor alle vi andre skal bekoste hans politibeskyttelse.
Vil man demonstrativt afbrænde eller skænde noget som helst, om det er flag, religiøse bøger, Kähler-vaser eller whatever, er der kun politi-beskyttelse til tre happenings før man enten må betale selv eller henstilles til at ringe 114 hvis der opstår uroligheder.