'Det er jo kunstens ødelæggelse' - radiovært står ved sin dårlige lyttevane [1,5x hastighed på lydbøger og podcasts]
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/det-er-jo-kunstens-oedelaeggelse-radiovaert-staar-ved-sin-daarlige-lyttevaneOpen linkView original on feddit.dk
Gør det også selv, lytter næsten altid på 150% hastighed når jeg lytter til lydbøger og podcasts. Der er jo ingen musik så det gør nærmest ingen forskel. Lige nu er jeg også på den 11. bog i Wheel of Time og det har altså sparet mig mange timer at køre på 150% 😅. Er du gal det er en lang serie... Til mit forsvar så snakker oplæserne til den bog også relativt langsomt, så jeg synes ikke det lyder alt for uvirkeligt selv på 150%.
Men en del af pointen er vel, at kunst og kultur ikke er noget man skal skynde sig med? Hvis det er en god serie som Wheel of Time, så er det vel fedt at det tager den tid det tager? Hvad får man ud af at skynde sig igennem?
Jo... Altså serien som helhed er god, men hold nu op hvor er bøgerne i midten kedelige. Der sker ingenting!
Jeg vil også sige at med 150% har oplæsningen en hastighed der passer bedre til den hastighed jeg selv ville læse med. Man læser generelt hurtigere end en oplæser kan læse op, så handlingen går i samme hastighed som hvis jeg havde læst den selv frem for at have lyttet til den. Så på den måde synes jeg heller ikke jeg går glip af noget ved at "skynde mig".
Jeg læste dette med en FireFox addon (Stutter) som hjælper med at speedreade ting, som dette. Jeg kører med 400 wpm og synes det er fantastisk. Hvis det virkelig er noget jeg vil dykke ind i læser jeg det normalt, selvfølgelig.
Jeg forstår ikke problematikken. Hvis folk fanger ting hurtigere end dig fordi de har vænnet sig til det, betyder det ikke nødvendigvis de misser noget eller at det rammer anderledes. Verden ændrer sig, folk vænner sig til nye ting - Kinda. (klodset formuleret) Podcasts har jeg aldrig prøvet på øget hastighed. Måske skulle jeg.
Permanent 160% hastighed på mine podcasts her. Jeg ser ingen grund til at undskylde det. For mig betyder det, at jeg kan nå et helt afsnit af en podcast på min tur til arbejdet.
Jeg gør det med næsten alt andet end film og tv serier. Jeg gør det faktisk også når jeg lige skal se lidt MacGuyer eller noget andet fra den gang. Så skruer jeg lidt op for hastigheden. Det er ikke så vigtigt for mig :)
Lydbøger, podcasts, youtube osv bliver lige skruet op ti 1,2x.
Lydbøger på x1, 6 til x2, 2 hér — kommer meget an på narrator.
Helt oprigtigt tror jeg at nogle lydbøger bliver skruet ned i hastighed i post production. Lytter altid til bøger ved normal hastighed de første 5 minutter, bare for at høre "originalen" inden "optimalen", og ...
en ... gang ... imellem ... tales ... der ... lang ... som ... mere ... end ... hvad ... der ... virker ... plau ... si ... belt.
Og jeg kan slet ikke holde det ud 🫣 Kan dog ikke gennemskue motivet, ud over at lydbogens længde (i timer) måske er en USP for nogle?
Til gengæld "læste" jeg så 91 bøger sidste år, 83 bøger i 2024, osv., og er meget glad for alle de gode bøger jeg får lov at opleve.
Intet er ødelagt. Konstrueret forargelse. "Pas din egen butik" 😌
Edit: Caveat — ADD diagnose; måske har det noget med behovet for hastighed at gøre 🤔
Edit 2: Bruger en extension til video hastighed i mine browsere, med genvej til x1, 8 og x3 (reklamer), x0, 1 +/- increments, samt reset til x1. Kunne slet ikke leve uden 🫣