Spyke
fedditdk·Feddit.dkbySorteKanin

100 brugere! 🎉

Feddit.dk har nu over 100 registrerede brugere! 🎉

I den forbindelse vil jeg gerne hĂžre lidt feedback fra jer. Feedback kan vĂŠre vigtigt for at fremme den rette kultur fremadrettet. Tidlig feedback er mere effektiv end sen feedback. Hvordan siden er nu kan have stor betydning for hvordan den er i fremtiden.

AnsĂžgningen

Lige nu er ansÞgningen mest en mÄde at fÄ folk til at lÊse og forstÄ reglerne (vigtigst af alt regel 1).

Hvad synes i om ansÞgningen? Er den for nem? Har i nogle forslag til hvordan den kunne forbedres for at sikre kvaliteten af brugere? Jeg kan sige at jeg har afvist cirka 20 ansÞgninger indtil videre (det svarer ikke helt til at 120 har ansÞgt da der er nogle gengangere). Det er for det meste bare fordi folk ikke svarer pÄ spÞrgsmÄlene (hvorfor ved jeg ikke).

Reglerne

Hvad synes i om reglerne? Er der nogen regler der mangler? Kunne man gÞre mere eller andet end reglerne for at sikre en venlig, imÞdekommende og positiv kultur pÄ Feddit.dk?

Husk at reglerne er for hele siden, sÄ de svarer mere til Reddit's regler end de svarer til reglerne for et enkelt subreddit. FÊllesskaber kan i fremtiden have deres egne regler.

Indhold pÄ Feddit.dk

Jeg vil ogsÄ lige prÊcisere en ting som mange har nÊvnt i ansÞgningerne. Mange siger at de Þnsker Feddit.dk som en erstatning for /r/Denmark. Til det vil jeg bare sige at Feddit.dk i princippet er bredere end /r/Denmark.

/r/Denmark tillader kun indhold der "hovedsageligt handler om Danmark, danskere eller danske forhold". Derimod tillader Feddit.dk alt indhold, sÄ lÊnge diskussionen omkring det i hovedparten foregÄr pÄ dansk.

Fx kan du ikke bare poste omkring Diablo 4 pÄ /r/Denmark for at snakke om det pÄ dansk, da det ikke er relevant for Danmark. SÄ skal du gÄ til et af de engelsksprogede subs. Det kan du dog sagtens pÄ Feddit.dk.

View original on feddit.dk
cc42
feddit.dk

Som en anden skrev, sÄ ligger det vist ikke lige til hÞjrebenet at finde reglerne, nÄr man kommer fra mobil. SÄ mÄske link dem fra teksten, sÄ man ikke skal afbryde registreringsprocessen for at memorisere dem.

Man kan desuden ikke registrere, hvis man bruger Brave/iOS. Alle content blockere disabled. Den hénger blot med en spinner. Det snþd mig i starten, da jeg troede den hang indtil man blev godkendt 😊

Edit: ForstÄr ikke hvad spÞrgsmÄlet til brugernavnets oprindelse skal oprinde i. Er det vigtigt? Kan det ikke blot helt simpelt vÊre at reformulere regel 1? Personligt mener jeg ikke der er behov for at opstille regler for et problem der mÄske opstÄr. Den slags folk tror jeg blot skriver hvad der skal til for at komme ind, sÄ regler fanger dem alligevel ikke.

6
SorteKaninreply
feddit.dk

En del af pointen var ogsÄ at folk selv skulle finde reglerne sÄ de sÄ dem alle sammen. AnsÞgningen ville vÊre ret lang hvis reglerne ogsÄ skulle inkluderes. Men det kunne godt overvejes mÄske.

I forhold til spÞrgsmÄlet om brugernavn er det et forsÞg pÄ at luge ud i robotter.

7
cc42reply
feddit.dk

Nu kender jeg nada til Lemmy og mulighederne, men har du overvejet captcha?

2

Finns instanser med öppen signup som har captcha men Lemmys captcha Àr inte botproof. Man kan betala för reCaptcha eller hCaptcha men den lösningen Àr ganska overkill för en liten instans som fÄr ~10 nya anvÀndare om dagen.

3

Har overvejet ja, men Lemmys captcha'er er lidt underlige/ikke sÊrlig brugervenlige hvis du spÞrger mig. Ikke at en captcha nogensinde er brugervenlig. MÄske hvis der pÄ et tidspunkt begynder at dukke en masse bot-accounts op. Det fornemmer jeg ikke der gÞr lige nu fra de ansÞgninger der kommer ind.

2
humanplayer2reply
lemmy.ml

Jeg tror det ville vÊre ok at ahbe reglerne vist i sign up. SÄ skimmer man dem lige, og vender tilbage til dem nÄr man bliver spurgt.

Jeg er i hvert fald sÄ vant til at scrolle forbi terms and conditions at jeg ikke ville have noget imod det, og jeg synes at det ville forenkle ansÞgningsprocessen.

2
SorteKaninreply
feddit.dk

Pointen er jo netop at folk skal lĂŠse reglerne og ikke bare scrolle forbi dem.

5

Det forstÄr jeg godt. Jeg er dog bange for at det ikke gÞr den store forskel at de er pÄ en anden side. SÄ kan man jo bare slÄ op der, skimme og finde det man skal bruge, og fÊrdiggÞre ansÞgningen, tÊnker jeg.

3
cc42reply

MÄske blot link til dem. Tror ikke det ellers er muligt at spotte dem under registreringen (kan tage fejl her!), hvilket potentielt kan gÞre mange reelle brugere opgiver.

2

Jaha, sÄ den oÀndliga spinneren jag fick orsakas av innehÄllsblockerare. Registrerade med Firefox pÄ PC. Jag har alltid UBlock Origin pÄ men tillÄter Javascript sÄ jag trodde det var nÄgot fel hos Lemmy. Hur ser sidan ut för er vars signup var helt felfri?

Jag ser ocksÄ inte problemet med att be folk att skriva nÄgot lite originellt och inte bara svara pÄ ja/nej frÄgor, syftet Àr att identifiera bottar och de som anvÀnder Google Translate, inte att klura ut vem som Àr trevlig. Om nÄgon bryter mot reglerna tar det mindre tid att bannlysa personen Àn det tar att skriva ansökan.

2
feddit.dk

Synes reglerne er gode som de er nu. De er simple, men fornuftige mennesker burde kunne forstÄ dem. Lidt ala kÞr efter forholdene. Der vil helt sikkert opstÄ problematikker hvor det vil vÊre en fordel, at mod kan henvise til et stykke tekst, men der er ingen grund til at tage sorgerne pÄ forskud. Det kommer hen ad vejen. LigesÄ med potentielle communities - feddit er ikke en kopi af det danske reddit-fÊllesskab.

Vil der vÊre moderering af oprettede trÄde? Selvom r/denmark tilsyneladende burde handle om ting vedrÞrende danmark, synes oversigten mange gange at vÊre overfyldt af emner omhandlende kÊresteproblemer, problemer med udlejere, problemer med bÞrnenes skoler, lÞnsedler, kajkager og koldskÄl, samt en masse smÄ-problemer; som hvordan man bestiller et nyt dankort eller bedst fjerner intimhÄr. Der er mange trÄde som stort set kun er relevante for opretteren, og som ikke affÞder en interessant debat for den samlede brugermasse.

3
SorteKaninreply
feddit.dk

Vil der vÊre moderering af oprettede trÄde?

Jeg tÊnker at den slags "smÄ-problemer" du nÊvner hÞrer til i et fÊllesskab der minder om /r/NoStupidQuestions, altsÄ /c/ingendummespoergsmaal eller noget? Fordelen i forhold til /r/Denmark er at man nemmere kan splitte den slags posts op og kategorisere dem i et specifikt fÊllesskab.

4
Klorofylreply
feddit.dk

Fordelen i forhold til /r/Denmark er at man nemmere kan splitte den slags posts op og kategorisere dem i et specifikt fĂŠllesskab.

fedt. Jeg har uden tvivl endnu ikke forstÄet hvordan lemmy og subs virker :). Det kommer nok med tiden.

2

Du kan tÊnke pÄ Feddit.dk som hele Reddit. Feddit.dk kan sÄ inddeles i fÊllesskaber/communities i stedet for subreddits, men det er dybest set det samme.

Og sÄdan er det for hver lemmy-instans. Men du kan stadig tilgÄ fÊllesskaber pÄ andre instanser fra Feddit.dk.

4

Helt klart +1 pÄ at smide reglerne ind pÄ siden, sÄ kan man nemmere forlange at folk lige opsummerer dem :)

Edit: man kunne sÊtte dem sÄ de var aller fÞrst, sÄ én mobilskÊrm vÊk

3

Det har indtil videre vÊret et positivt indtryk, jeg har fÄet. Folk skriver og svarer hÞfligt. Det er fedt at det er bredere end /r/denmark og jeg synes reglerne ser fornuftige ud. Vi mÄ se hvordan de skalerer med antallet af brugere.

AnsÞgningen havde jeg det ogsÄ fint med. Jeg synes det er en god mÄde at fÄ folk til at lÊse reglerne pÄ.

2
SorteKaninreply
feddit.dk

Det er muligt at de andre instanser har vĂŠret overloadet.

AnsÞgningen er ikke kun for at hindre bots. Det er ogsÄ for at fÄ folk til at lÊse reglerne og internalisere at man skal vÊre rar her.

6
invisi1407reply
feddit.dk

AnsÞgningen er ikke kun for at hindre bots. Det er ogsÄ for at fÄ folk til at lÊse reglerne og internalisere at man skal vÊre rar her.

Helt Êrligt, sÄ tror jeg ikke det har den store effekt - der er jo nogle der godt kan LIDE at trolle og provokere og de har sikkert ikke noget problem med at udfylde ansÞgningen for senere at ignorere reglerne.

Jeg lĂŠste reglerne og gjorde hvad der stod, men den eneste regel jeg kan huske er den fĂžrste fordi jeg skulle give en kort sammenfatning af den med mine egne ord. đŸ€·â€â™‚ïž

1

Det er godt, for den fĂžrste regel er den vigtigste - det fortĂŠller mig bare at det virker efter hensigten :)

6
bstix
feddit.dk

Jeg troede at ansÞgningen ville blive bekrÊftet pÄ e-mail, sÄ jeg sad og ventede pÄ den dér i stedet for at tjekke velkomst trÄden. Det burde mÄske stÄ lidt tydeligere.

2

Hmmm du skulle faktisk ogsÄ gerne modtage en mail. Jeg lavede en Êndring i opsÊtningen i gÄr som mÄske har gjort at det ikke virker. Det mÄ jeg lige rette, tak for info!

2
bstixreply
feddit.dk

Nej der er den ikke. Ved nÊrmere eftertanke har jeg muligvis fravalgt notifikationer pÄ mail ved oprettelsen, sÄ det kan mÄske vÊre Ärsagen.

3
blaamejsenreply
feddit.dk

Samme som skete for mig. Jeg troede jeg fĂžrst var blevet afvist :(

Men sÄ tjekkede jeg trÄden som hilser pÄ nye medlemmer og sÄ at jeg var godkendt. Jeg har ikke modtaget en mail, heller ikke i spam

1
SorteKaninreply
feddit.dk

Har du email notifikationer slÄet til? Hvilken mail service bruger du?

1
SorteKaninreply
feddit.dk

Ja jeg kan tjekke loggen, men sÄ skal jeg vide din emailadresse jo.

1

Det er selvfĂžlgelig rigtigt. Hvis du gerne vil have det til debugging kan jeg godt sende den til dig

1
blaamejsenreply
feddit.dk

Gmail, og har notifikationer slÄet til. Har sÞgt igennem spam og ikke fundet noget.

1
feddit.dk

Jeg fattede ikke hvordan jeg skulle finde reglerne pÄ mobil :D

Hvordan fungerer "subreddits" i Lemmy? Kan folk lave deres egne "/c/whatever" eller er det kun admin som kan lave nye communities? Kan communities have egne mods?

2
SorteKaninreply
feddit.dk

Hvordan fungerer “subreddits” i Lemmy?

PÄ dybest set samme mÄde, de hedder bare "communities" eller fÊllesskaber pÄ dansk. I stedet for /r/all kan du sÄ vÊlge "Alle" (som er alle fÊllesskaber pÄ tvÊrs af instanser som Feddit.dk kender til) eller "Lokal" (som er alle fÊllesskaber pÄ Feddit.dk, men ikke andre instanser).

Kan folk lave deres egne “/c/whatever” eller er det kun admin som kan lave nye communities?

Det kommer an pÄ serverens indstillinger. Lige nu er det kun mig der kan lave nye communities pÄ Feddit.dk. Vi er dog sÄ fÄ brugere at jeg tÊnker det er bedst hvis man bare samler det meste indhold i /c/fedditdk alligevel. Vi kan altid lave flere fÊllesskaber nÄr det bliver relevant/nÞdvendigt.

Kan communities have egne mods?

Ja, prÊcis som pÄ reddit.

5
feddit.dk

Her i begyndelsen er det nok fint at alt bliver postet i /c/fedditdk. Men pÄ lÊngere sigt bÞr vi nok splitte det op sÄ hvert emne fÄr sit eget community. Man kunne for eksempel lade sig inspirere af /r/Denmark's flairs til den tid, og sÄ holde /c/fedditdk til at vÊre til metatrÄde om selve forummet. Jeg forestiller mig at man ogsÄ kunne lave communities som /c/mad, /c/fadervittigheder /c/selvgjortvelgjort, /c/gaming og lignende.

Jeg ved godt at jeg i trÄden om forummets organisation skrev at vi bÞr undgÄ at lave danske communities hvor der er et engelsk, men jeg tror faktisk at det er nemmere at opdage communities pÄ sin egen lemmy instance end det er at opdage en dansk subreddit. Dette skyldes at man har muligheden for at se alle de lokale communities pÄ forsiden.

Men indtil videre tror jeg at det vil hĂŠmme vĂŠksten hvis vi splitter det for meget op.

6

Jeg tror det vil ske helt naturligt jo flere brugere der bliver. Er der pludselig en overflod af fadervittigheder i /c/fedditdk, sÄ giver det jo god mening at oprette /c/fadervittigheder.

7
feddit.dk

Nu har jeg lige sat en Lemmy server op selv, for at se hvordan det fungerer. Er det sÄdan at jeg manuelt skal indtaste hvilke andre lemmy servere som min server skal vÊre i forbund med?

1
SorteKaninreply
feddit.dk

Hvis den server du prÞver at tilgÄ bruger en "allowlist" sÄ er du nÞdt til at fÄ dem til at putte dig pÄ den liste. Hvis den server du prÞver at tilgÄ er Äben (altsÄ ingen allowlist) sÄ bÞr du kunne tilgÄ den ved at sÞge efter den, sÄ lÊnge du ikke er pÄ blokeringslisten.

3

Det virker sgu. Det er fandme smart. Nu kan jeg se /c/fedditdk fra min egen Lemmy server.

4
maddy
feddit.dk

Det en fin ansÞgning og er en fin mÄde at sÞrge for at bots ikke begynder at svÊrme. Jeg kan dog forestille mig det bliver et stort arbejde i lÊngden, isÊr hvis Feddit lige pludselig begynder at vokse hurtigt. Men lige nu, er det en helt fin lÞsning.

Reglerne er super simple, men fair og omfattende.

Ifht. Brud pÄ regel 1 -> FÄr man en advarsel, hvis man er lidt for grov? Hvad er et eksempel pÄ permaban uden advarsel? Reddit er ret handsoff medmindre en person fÄr mange reports og lader subreddits interne regler bestemme. SÄ det ville mÄske vÊre en idé at have et ekstra link pÄ regel 1, der specifikt viser hvad der er godtaget retorik og hvad der er fyfy.

Et eksempel kunne vĂŠre: Slurs er IKKE tilladt, undtagelse kan forekomme feks. ved diskussion af et ord i en historisk kontekst.

Det skal lige siges at jeg har ingen preference og jeg synes reglerne er super fine som de er, jeg tĂŠnker bare hĂžjt :)

0
SorteKaninreply
feddit.dk

SÄ det ville mÄske vÊre en idé at have et ekstra link pÄ regel 1, der specifikt viser hvad der er godtaget retorik og hvad der er fyfy.

Jeg vil helst ikke vÊre for specifik nÄr det kommer til regel 1. Den er med vilje bred og generel. Der er sÄ mange scenarier og det er svÊrt at sÊtte en klar grÊnse i alle tilfÊlde. Det kommer sÄ meget an pÄ kontekst. Det giver ogsÄ mulighed for en potentiel troll at sidde og ligge lige pÄ grÊnsen hele tiden, og det er heller ikke fedt.

4

Helt fair og forstÄeligt! Og ja, er helt enig med at nogle specielle typer med vilje ville prÞve at ligge pÄ grÊnsen sÄ meget som muligt.

2
feddit.dk

Selve registreringsprocessen var lidt i stykker. Jeg ved ikke om dette var specifikt var en ting med selve Lemmy applikationen. Det krĂŠvede i hvert fald nogen forsĂžg fĂžr jeg oplevede at ansĂžgningen var posted successfuldt.

Indhold pÄ Feddit.dk er rigtigt fint, og folk opfÞrer sig pÊnt.

0

Hade samma upplevelse med signup-processen, skickade in min ansökan tvÄ gÄnger eftersom "sign up" knappen visar en oÀndlig loading cirkel nÀr man klickar pÄ den. Ingen bekrÀftelse eller "vi har fÄtt din ansökan"-notis. Problemet ligger hos Lemmy-applikationen. Finns liknande problem om ens ansökan blir nekad, man fÄr ingen e-post Àven nÀr det uppges och det finns inget sÀtt att kontakta personen och förklara vad den gjort fel.

1
feddit.dk

Ingen problemer med registrering hos mig. Fin idé med tidlig evaluering af setup'et, men det er svÊrt at fÄ Þje pÄ ting der skal justeres, nÄr vi stadig er sÄ fÄ :)

0

You reached the end