Datatilsynet har undersøgt DR’s obligatoriske login ["ikke tilstrækkeligt grundlag for at kritisere det obligatoriske login"]
https://www.datatilsynet.dk/presse-og-nyheder/nyhedsarkiv/2025/okt/datatilsynet-har-undersoegt-dr%e2%80%99s-obligatoriske-loginOpen linkView original on feddit.dk
F U C K N U A F !
Det er da den vildeste omgang tyrelort jeg længe har læst!
Har folk lyst til at bruge en "utidssvarende" streamingtjeneste frivilligt, så lad dem dog det!
Og hvordan i himlens navn gør login-kravet at de bedre kan "sikre at tjenesten bliver brugt"?
De må da for pokker kunne måle trafikken på anden vis hvis man ikke er logget ind!
..og så alligevel, taget i betragtning hvor godt de er kommet i mål med deres app til Chromecast giver det måske mening at de er nødt til at spørge brugerne hvad vi ser gennem login for at vide om vi ser noget eller ej.
Det er fanme en ommer (for både DR og DT). Der er noget proportionalitet og dataminimering jeg har utroligt svært ved at se hvordan de har tolket - so what hvis man ikke behøver at bruge sit rigtige navn! Emailadresse, IP og eventuelle enhedsoplysninger er rigeligt til at de entydigt har identificeret brugerne.
"Vi har indført unødvendige barrierer for at forøge folks lyst til at bruge vores ydelser."
Hvis man ikke har obligatorisk indlogning så kan man ikke entydigt vide hvem en bruger er. Uden indlogning står det jo frit for en bruger at afvise cookies og desuden tilgå servicen fra Danmark men via en VPN fra Uzbekistan - eller omvendt. Samtidigt skriver vi jo 2025 hvor vi som forbrugere skriger efter relevant indhold. Moster Erna skal jo have lov til at gense et par afsnit af Huset på Christianshavn, andre gerne vil udsættes for et afsnit fra Mandrilaftalen, og endnu andre født efter 2000 slet ikke finder noget relevant på tjenesten fordi de ikke slår nok ud i statistikken så der bliver produceret mere indhold til dem, og også fordi de allerede er mættede fra TikTok og andre lortetjenester, så deres hjerner ikke kan holde fokus i mere end 20 sekunder af gangen. Uden tvungen indlogning bliver det mest irrelevant indhold på menuen for alle. Ja, man kan nemlig sagtens lave social login vha. Metas lort (FB,IG,WA,SC) eller Æble eller Guggel, men bare ikke uden at disse indlogningsudbydere indirekte, og uden at forbrugerne tænker over det, får adgang til enorme mængder brugerdata som ingen i virkeligheden ønsker de skal have. DRs obligatoriske indlogning er en vold-billig pris at betale for det man får. Alternativerne er en faktor tyndskid værre.
Jeg forstår slet ikke pointen her. Er det sarkastisk?
Hvad er begrundelsen for at det skal være obligatorisk for alle at logge ind for at nogle kan tilpasse deres DR-oplevelse?
Nej! Du har ret, det er helt meningsløst. Vi går tilbage til valgfri indlogning. Kan du så lige beskrive hvordan du tænker DR skal fungere uden? Hvad ser du som bruger når du logger ind? Og hvorfor bliver du præsenteret for det? Hvad står der i licensaftalen mellem DR og udbyderne af indhold? "Hele verden kan kigge med uden at der findes nogen som helst begrænsning"? Giv den gas! Det bliver vildt fedt med udelukkende indhold solo-produceret af DR.
Når app'en en gang i mellem glemmer login'et er det umiddelbart det samme jeg ser, som når jeg er logget ind, så jeg tænker at der er styr på den del. Jeg har også brugt DR før indlogningskravet, og det virkede præcist lige så godt før.
Det eneste jeg kan se der ligger på min bruger er hvor langt jeg er nået i nogle afsnit (det er jeg totalt ligeglad med, og det lå vist i øvrigt på enheden før) og hvilke søgninger der er lavet.
Kunne jeg så bare pin'e programmer øverst, fx, eller skjule programmer fra min bruger, så kunne jeg da overveje det. Men jeg ser intet i brugeroplevelsen der retfærdiggør login. Jeg ser de nyeste ting øverst, jeg ser nogle relativt arbitrære kategorier nedad ("nyheder og aktualitet", "serier"....). Der er ingen oplevet forbedring herfra, kun forringelser.
Hvis det er det der er formålet kunne de jo sige det. Det har jeg ikke set de har sagt, men jeg kan selvfølgelig ikke udelukke at det ligger gemt et sted inde bag de åndsbollede postulater om "moderne streamingtjeneste" og "god brugeroplevelse".
Derudover har det tidligere været klaret med ip-blokering man kunne omgå med login i udlandet - det har jeg da selv brugt, det fungerede fint.
Og sidst men ikke mindst: det er jo kun email der skal til for at logge ind, så det kan vel stadig ses af alle fra hele verden? Hvordan undgår man det - de påstår jo selv at de ikke engang har brug for vores navn, hvordan skulle de så kunne identificere en bruger til ikke at have tilladelse til at se DR?
Du bruger ikke dr's app fornemmer jeg.
Korrekt. Forholder det sig markant anderledes mht. dataindsamling
Du får ikke serveret indhold baseret på hvad du tidligere har set.
Hey, den ene hånd er god til at vaske den anden hånd. Det har alle dage været sandt.
Sådan som de skriver det, at DR skal sikre sig at tjenesten bliver brugt, så lyder det nu stadig lidt som om at pointen med at oprette profil med MitID er at forhindre folk uden dansk statsborgerskab at bruge tjenesten, det har i hvert fald ikke en skid at gøre med at: