Spyke
feddit.org

Arvokasta ei pelkästään kaupoista löydy.

Tässä seuraavalle seitsemälle vuodelle! 🍬🍫🎂🍦🍩🍭

edit: apua Uussuomalaiselle! seuraaville seitsemille vuosille vai seuraavalle seitsemälle vuodelle?

7
sopuli.xyz

Yksiköllä mennään tässä, jos normatiivisia ollaan. Mutta suomella saa ja kannattaa myös leikitellä!

4
sopuli.xyz

En nyt ole akateemista kielenhuoltoa hetkeen harrastanut, mutta omaan korvaan myös "seuraaville seitsemälle vuodelle" kuulostaisi ihan oikealta.

2

OK, kiitos.

Suomen kielen harvinainen monikon käyttö, tai milloin monikkoa ja milloin partitiivia, on minulle edelleen hankalaa.

2
Tonavareply
sopuli.xyz

seuraaville seitsemille vuosille vai seuraavalle seitsemälle vuodelle?

  • seuraaville seitsemille vuosille -> useille seitsemän vuoden jaksoille
  • seuraaville seitsemälle vuodelle -> viittaa jokaiseen vuoteen erillisinä
  • seuraavalle seitsemälle vuodelle -> viittaa seitsemään vuoteen yhtenä könttänä

Ainoastaan "seuraavalle seitsemille vuosille" olisi selvästi kieliopillisesti väärin

2

You reached the end

[Viikon paras uutinen] Yhdeksänvuotiaan ”erityisen hyvä keppi” katosi: 2,5-vuotias löytäjä sai runsaan löytö­palkkion | Spyke