Spyke
suomi·SuomibyIsoKiero

Mielenosoittajat tunkeutuivat Ruotsin lähetystöön Irakissa ja sytyttivät sen tuleen – Suomen suurlähetystö evakuoitu

Hyökkäyksen olivat kutsuneet koolle šiialaisen uskonnollisen johtajan Muqtada al-Sadrin kannattajat. Hyökkäys oli vastaus sille, että Ruotsissa on määrä järjestää jälleen tänään mielenilmaus, jossa on tarkoitus polttaa muslimien pyhä kirja Koraani.

Mielenosoittajat tunkeutuivat Ruotsin lähetystöön Irakissa ja sytyttivät sen tuleen – Suomen suurlähetystö evakuoituhttps://yle.fi/a/74-20041762Open linkView original on sopuli.xyz
sopuli.xyz

Haaveilen aina välillä, että Suomessa järjestettäisiin päivittäinen tai viikottainen tapahtuma, jossa poltettaisiin joku uskonnollinen kirja. Raamattu, Toora, Koraani, Pekka Siitoin Musta magia, jne. Tämähän on valitettavasti laitonta suomessa koska jumalanpilkkalaki, että se siitä ilmaisunvapaudesta.

6
IsoKieroreply
sopuli.xyz

Kyllä sinä saat polttaa omalla pihallasi tai muuten yksityistilaisuudessa ihan mitä tahansa kirjoja tasan niin paljon haluat, kunhan se ei häiritse muiden ihmisten elämää. Ei se kirjojen poltto itsessään ole laitonta, mutta jos siinä samalla loukkaa muiden uskonnon- ja muita vapauksia, niin siihen on mielestäni ihan hyväkin vetää vähän rajoja.

Se on toki sitten oma keskustelunsa missä kohtaa niiden rajojen pitäisi mennä ja sen suhteen mielipiteitä löytyy kyllä jokaiseen ääripäähän ja kaikkeen siltä väliltä.

1

Ei se kirjojen poltto itsessään ole laitonta, mutta jos siinä samalla loukkaa muiden uskonnon- ja muita vapauksia, niin siihen on mielestäni ihan hyväkin vetää vähän rajoja.

Millä tavalla kirjojen polttaminen julkisesti rikkoo uskonnonvapautta? Kyse on poliittisesta kannanotosta - jonka tehtävänä jo lähtökohtaisesti on herättää huomiota - mutta se ei estä ketään harjoittamasta uskontoaan. Vapaassa yhteiskunnassa omien kirjojen ja lippujen julkisen turmelemisen tulisi olla sallittua osana ilmaisunvapautta.

7
tyo_ukkoreply
sopuli.xyz

En tiedä mitä aikoisit tuolla saavuttaa. Toisella puolella maailmaa joku imaami vahvistaa kannatustaan näyttämällä seuraajilleen miten pohjolassa eletään saatanallisesti - olisit vain hyvä vihollinen imaamille.

1
lexaflexareply
sopuli.xyz

Tuolla logiikalla ei kannata koskaan tehdä mitään, koska jossain joku pitää sitä huonouden esimerkkinä. Jos kirjan polttaminen - massakopioidun sellaisen - saa ihmiset tuollaisen raivon valtaan, niin niitä olisi kyllä hyvä polttaa enemmänkin. Ihan sama mikä kirja.

3
tyo_ukkoreply
sopuli.xyz

Ei pidä paikkaansa. Minusta mitään ei-rakentavaa ei kannata tehdä, koska siitä ei yleensä seuraa sitä mitä haluaisi. Sen sijaan rakentavia asioita kannattaa tehdä. Esimerkiksi jos löytyy tapa tukea tyttöjen koulutusta Irakissa, niin sehän on huomattavasti hyödyllisempää kuin uskovaisten trollaaminen.

Eri asia on, jos haluaa lähinnä tuntea ylemmyydentuntoa reunailulla. Siihen kirjanpoltto on oikein toimivaa.

3
lexaflexareply
sopuli.xyz

Niin, voihan tuo koulutuskin tapahtua heidän ehdoillaan vahvistaen heidän näkemystään mitä saa ja mitä ei saa tehdä. Tässä tapauksessa kyse on siitä, että harmittomaan tekoon vastataan väkivallalla. Ei silloin sovi antaa väkivallan voittaa.

3
tyo_ukkoreply
sopuli.xyz

Ei tässä kuule nyt ole voittajia lainkaan, paitsi ehkä juuri se imaami, joka nyt näyttäytyy kannattajilleen uskontonsa suurena puolustajana.

1

Eikös sivistysvaltiokin voita siinä jos kirjojen polttaminen aiheuttaa sen verran mielipahaa, ettei mielensäpahoittajat koskaan rantaudukaan vapaan ajattelun rannoille vaan jäävät riehumaan sinne missä se mielletään normaaliksi?

2

You reached the end