Lähes kaikista suomalaisista on kerätty arkaluontoisia tietoja aineistoon, jota markkinoidaan tutkijoille ulkomailla
Tähän uutiseen liittyen, näitä tietojen luovutuksia, myyntejä yms. voi yksityishenkilönä vastustaa.
Findata on lahjakkaasti dark patterneja noudattaen piilottanut sivuilleen lomakkeen (pdf), jonka täyttämällä ja Suomi.fi -palvelun kautta THL:lle lähettämällä tietojensa käyttämistä ja myymistä voi vastustaa.
Kuinkahan pitkään menee ennen kuin nämä tiedot vuodetaan tai hakkeroidaan nettiin...
Edit: lisäsin oikean tahon, jolle viesti kannattaa lähettää.
Osaatko vinkata, mistä löydän nämä kommentit? Haluaisin itse lukea tarkemmin huolenaiheet.
Mitä luulet, duh? Oon tottunut lukemaan (etenkin tietoturvassa) vähän kattavampia asiantuntijoiden kommentteja enkä vain interpoloituja lainauksia uutisesta. Ja artikkelin lukeneena, kommenttisi tyyli vaikutti siltä, että sulla on jokin erillinen lähde.
Kiitos tuosta lomakkeesta, täytin sen ihan periaatteesta kun olen laittanut tietojenluovutuskieltoja aiemminkin.
Olet oikeassa, THL:lle itsekin sen laitoin. Korjaan sen postaukseen.
Että mitähän v-ua taas.
Jos haluaa, niin tätä tekstiä saa (omalla vastuulla) käyttää PDF:n kohdan "Esitä vapaamuotoisesti se syy, miksi vastustat henkilötietojesi käsittelyä." täyttämiseen:
Vastustan henkilötietojeni käsittelyä seuraavien Suomen lakien ja EU-oikeuksien perusteella:
EU:n yleinen tietosuoja-asetus (GDPR, EU 2016/679):
Suomen tietosuojalaki (1050/2018):
Toisiolaki (552/2019):
Näiden lakien ja asetusten nojalla katson, että henkilötietojeni käsittely ei ole välttämätöntä eikä oikeasuhtaista, ja että minulla on oikeus vastustaa tällaista käsittelyä. Pyydän, että Findata lopettaa henkilötietojeni käsittelyn toisiolaissa määriteltyihin käyttötarkoituksiin.
Tästä löytyypi myös valmis PDF-tiedosto ylläolevan tekstinkera: https://drive.proton.me/urls/Y2CVZ21HZR#daAtfy6OFO6L
Saa jakaa!
Vastuuvapauslauseke: 1. En ole asianajaja, tuomari tai muukaan lainoppinut. 2. En omista tekijänoikeuksia antamaani tekstiin. 3. En ole vastuussa muiden toiminnasta.
Ja tässä myös valinnat ja tekstit Suomi.fi-palvelussa täytettävälle lomakkeelle.
Kiitos.
Sinne lähti viesti ja nyt Findatalla on tietokannassa merkintä minun kohdalla: "Salaa jotakin. Epäilyttävä henkilö. SuPolle vinkattu."
Tulin ilmoittamaan että omalla osalla meni tällä copy-pastella läpi!
Kiitos!
Kiitos ja kumarrus ilmoituksestasi. 👍
Findata laittoi tänään violetin bannerin sivujensa yläreunaan, jossa lukee:
Sieltä löytyy Findatan uutinen, joka käsittelee Ylen lauantaista ja sunnuntaista uutisointia. Siellä ne kertoo FinRegistry-valmisaineistosta ja miten siitä voi yrittää kieltäytyä. Kun kieltäytyminen pitää perustella, pitänee olettaa et kieltätymiseen suostuminen on Findatan osalta lopulta vapaaehtoista. Tietosuoja-asetuksen 21 artikla näyttää olevan samaa mieltä:
Eli pitää perustella jollain henkilökohtaisella erityisellä tilanteella miksi vastustaa omien henkilötietojen käsittelyä. Silloinkaan rekisterinpitäjällä ei ole velvollisuutta lopettaa käsittelyä, vaan sitä voi jatkaa jos rekisterinpitäjän asianajaja-armeija palkkansa ansaitsemiseksi osoittaa että käsittelyyn on olemassa syy, joka syrjäyttää rekisteröidyn edut, oikeudet ja vapaudet.
Tosta pistää silmään ihan ensin et ei ole olemassa oikeutta vaatia omien tietojen käsittelyn lopettamista. On vain oikeus vastustaa sitä. Silloinkin vastustaminen pitää perustella, joka on jo aikamoinen vaatimus tässä yhteydessä. Ja sitten vielä perustelun pitää liittyä henkilökohtaiseen erityiseen tilanteeseen. En edes osaa arvata mikä sellainen voisi tässä yhteydessä olla.
Kunnes joku saa vastustuksensa läpi Findatalla, oletan et koko vastustushomma on vaan kusetus.
Kyllä tässä maassa on kusipäiseksi jenkkituontitavaraksi mennyt vähän kaikki hallinnollinen touhu viime aikoina. Vai onko se aina ollut?
Kirveelle olis töitä taas, saatana.
Anteeksi kielenkäyttö, mutta voi vittu nyt ihan oikeesti. Eivät sitten ajatelleet mitää kun laittoivat kysymättä lupaa datan jaettavaks.
THL lähetti tänään vastauksen vastustuspyyntööni. Vastustuspyyntö hyväksyttiin, eikä minun tietojani käytetä Findatan materiaaleissa. Yllättävä päätös, mutta hyvä että meni näinpäin!
Minulle taas tuli kielteinen vastaus. Minkälaisia sanamuotoja käytit omassa kiellossasi? Voisi kokeilla ihan piruuttaan kieltämistä uudestaan.
Muistaakseni jotenkin näin: En ole koskaan antanut lupaa, enkä halua, että minun tietojani markkinoidaan ulkopuolisille tahoille. Vetoan tässä kohtaa GDPR-lakiin.
Lähinnä tuli mieleen, että ne varmaan kieltää, kun kirjotin jotenkin liian "maallikkona" ton tekstin, kun myöhemmin lueskelin mitä porukka oli kirjotellut tähän ketjuun, viitaten kaikkiin pykäliin jne. Mitäs itse kirjoitit, josta tuli hylsy?
Ei ole sitä pdf:ää enää käsillä, mutta jotakuinkin vain siitä, että lupia tietojen yhdistelyyn en ole antanut enkä anna lupia varsinkaan tietojeni myyntiin.
Vetosivat oikeutettuun tutkimukselliseen etuun tms.
Pitää kokeilla GDPR:ään vedoten laittaa uudestaan jossakin välissä.
Päivitys: uusi tietojen käytön kielto THL:lle/Finndatalle poiki vastauksen: GDPR:ään ja mahdolliseen henkilökohtaiseen haittaan vedoten kielto meni läpi. Pyysin tästä myös kirjallisia todisteita, niin lähettivät kirjatun kirjeen, jossa toteavat etteivät käytä tai jaa tietoja. Varaavat tosin vielä oikeuden tietojen jakamiseen, jos poliisi- tai muut turvallisuusviranomaiset sellaisia pyytävät.
Onko sitä nyt vihdoin ja viimein keski-ikäinen, kun jaksaa valittaa ja tapella virastojen kanssa.