Helsingin kaupungin tietomurto olisi voitu estää yhdellä päivityksellä – kysyimme, miksei sitä ollut tehty
Piti postata tästä jo eilen. Toivottavasti edes joku keksii vilkaista palvelintansa näiden otsikoiden myötä.
https://yle.fi/a/74-20088447Open linkView original on suppo.fi
Taitaa mennä valtaosa tietomurroista yleisesti kategoriaan "vältettävissä päivityksellä" mutta todellisuudessa päivitettäviä järjestelmiä ja sovelluksia on melko paljon. Päivittämättä jättämiseen voi löytyä myös syitä kuten jonkin toiminnallisuuden hajoaminen / muuttuminen joka vaatisi lisähommia joihin ei välttämättä ole sillä hetkellä resursseja.
Tässä ehkä isompi kysymys on, että miten hyökkääjä pääsi tähän palvelimeen edes käsiksi, ymmärtääkseni näihin etäyhteyspalvelimiin pääsy rajataan yleensä VPN:än kautta. Jos vedetään tietoturva ihan tappiin voidaan käyttää jopa hyppykoneita joihin pääsy on rajattu organisaation omiin koneisiin.
Kiinnostaisi tietää mikä haavoittuvuus oli kyseessä. Mahtoiko olla XZ-backdoor?
Tuskin. Tuo ei ehtinyt oikein kunnolla mihinkään. Kukaan ei toivottavasti aja jotain rolling distroa tuotannossa.
Yleensä tuotantojärjestelmät käyttävät sovelluksia ja alustoja, jotka ovat jo vakaaksi havaittuja ja joihin on saatavilla tietoturvapäivityksiä pitkään. Tässä tapauksessa taisi tosiaan jäädä päivitykset tekemättä. Hallinnollinen ongelmahan tämä on kun päivittämättömyyttä ei havaita.