Spyke

Taitaa mennä valtaosa tietomurroista yleisesti kategoriaan "vältettävissä päivityksellä" mutta todellisuudessa päivitettäviä järjestelmiä ja sovelluksia on melko paljon. Päivittämättä jättämiseen voi löytyä myös syitä kuten jonkin toiminnallisuuden hajoaminen / muuttuminen joka vaatisi lisähommia joihin ei välttämättä ole sillä hetkellä resursseja.

Murtautuminen tietoverkkoon tapahtui etäyhteyspalvelimen kautta. Kaupungin mukaan palvelimessa oli haavoittuvuus, jota hyödyntämällä murtautuja kykeni muodostamaan yhteyden toimialan tietoverkkoon.

Tässä ehkä isompi kysymys on, että miten hyökkääjä pääsi tähän palvelimeen edes käsiksi, ymmärtääkseni näihin etäyhteyspalvelimiin pääsy rajataan yleensä VPN:än kautta. Jos vedetään tietoturva ihan tappiin voidaan käyttää jopa hyppykoneita joihin pääsy on rajattu organisaation omiin koneisiin.

9
sopuli.xyz

Kiinnostaisi tietää mikä haavoittuvuus oli kyseessä. Mahtoiko olla XZ-backdoor?

2
ouchreply
lemmy.world

Tuskin. Tuo ei ehtinyt oikein kunnolla mihinkään. Kukaan ei toivottavasti aja jotain rolling distroa tuotannossa.

2
Unnareply

Yleensä tuotantojärjestelmät käyttävät sovelluksia ja alustoja, jotka ovat jo vakaaksi havaittuja ja joihin on saatavilla tietoturvapäivityksiä pitkään. Tässä tapauksessa taisi tosiaan jäädä päivitykset tekemättä. Hallinnollinen ongelmahan tämä on kun päivittämättömyyttä ei havaita.

1

You reached the end