Comment on
Tomas Kåberger: "Överlever visionen om små modulära reaktorer?"
Hej, Jag är kompis med Jonathan sedan många år och vi diskuterade detta lite efter att han skrivit här. Jag gick just med i föreningen för att jag också vill bolla lite.
Jag är civilingenjör med examen från fysikalisk resurs teori på Chalmers. Jag känner igen namnet Kåberger väl men vet inte om jag diskuterat så mycket med honom. Tror han är på grann-institutionen.
Jag har dock en åsikt om sol och särskilt vindkraft. Jag stöter ofta på idén här i södra Sverige om att vi kan lösa alla energiproblem med stora vindkraftsparker till havs. Jag kan ibland förfäras lite över okunskapen i detta. Det är sant att man i likhet med solkraft skulle kunna likrikta om vindkraften till likspänning och sedan hacka upp den stabilt i växelström igen. Men detta leder till stora förluster i en ekonomisk kalkyl som redan är ansträngd så man gör inte det. Detta resulterar i att en vindkraftspark kan driva ganska mycket bort från de 50Hz våra apparater vill ha. Frekvensen är en konsekvens av hur fort propellern snurrar och vi kan inte ha oändligt många växlar på vindkraftverken så det är nära omöjligt att få ut rätt frekvens med styrning. Istället skyddas man av de stora reglerade kraftverken och att de är svåra att knuffa ur balans för ett litet vindkraftverk. Även om hela parken levererar 60 Hz in på nätet så är det för tungt att rubba hela nätet. Frekvensen avviker inte så mycket. Men det bygger på att vi inte har för mycket vindkraft.
Vidare har vi problemet när alla kommer hem från jobbet ungefär samtidigt och och sätter sina nya fina Teslor på laddning. Säg 20 000W per bil. Vindkraften levererar efter hur mycket det blåser och vi måste som sagt också se till så vi får ut 50Hz så blåser det mer måste vi undvika det med slakare vinkel på bladen tills vi kan byta växel. Om elnätet får en ny last så sjunker spänningen direkt. Det är inte 230 volt i vägguttaget utan mellan 220 och 240 volt och vi siktar på 230 som är i mitten. Men det bygger på att vi raskt kan dra på fler kraftverk när behovet kommer. Jag har lurat på om man skulle kunna ha en stor värme generator, som går på direktverkande el, någon stans uppe på vindkraftverket som kan sluka hela kraftverkets produktion. Då skulle vi kunna reglera vindkraften genom att stänga av de värmegeneratorerna när alla bilar kom hem från jobbet för att ladda. Men oavsett om det är rimmigt med mina stora värmegeneratorer så fattar ni problemet. Det är inte 230 volt av sig självt i vägguttaget, det är något vi måste kämpa för att bibehålla och i nuläget kan vindkraften inte hjälpa oss med det heller.
Batterier i garagen, stationära icke litium baserade sådana, och solpaneler på taken hade funkat dock. Kan man sedan lagstadga att garagen måste ha dålig anslutning till elnätet så de inte kan sluka 20 000w plötsligt så hade det kanske funkat. Hur dåligt och ur tiden vårt elnät är kan jag ge er ett annat exempel på för att illustrera. Jag ville ladda 32 mobiltelefoner samtidigt i ett klassrum. De snabbladdar på 22W vardera men laddarna kan dra 25 gånger så mycket ström de första 10 millisekunderna så ska säkringen inte gå måste man ta höjd för det. Jag behöver då ca 95 ampere till mobilskåpet för att kunna starta laddningen på alla telefonerna samtidigt ((22W*32telefoner/0,8 effektivitet)*25 för de första millisekunderna/230 volt). Det är två trefas kablar på 16A! För 32 mobiltelefoner! En skola kan ha 2000 elever. Tur att de inte alla laddar samtidigt. Så ni har något i att vi behöver effektivisera, eller som jag löste problemet med laddskåpen, säkerhetstimers som man kan starta 8 telefoner i taget med.
Vad tänker ni? är jag helt ute och cyklar i vad jag tänker? Kritisera gärna för jag har gärna fel men jag får inte ihop idén om mer oreglerad kraft. Texas är ett intressant exempel att kolla på, bifogar två länkar nedan om vad som händer när man inte tänker på reglerbarheten.
Länk 1, hur man skyddar nätet från att elda upp alla saker anslutna, inklusive stora delar av hela el infrastrukturen, när man misslyckas med att reglera https://en.wikipedia.org/wiki/Rolling_blackout
Länk 2, Texas, ett slutet litet när med mycket hög andel oreglerbar kraft, de talar om frusna vindkraftverk i artikeln men det intressanta är att de vindkraftverk som va i drift knappast kunde höja sin output när naturgasen stördes. https://en.wikipedia.org/wiki/2021_Texas_power_crisis