Spyke

Replies

Comment on

[2025-02-17] Hvad har du læst/set/spillet/hørt/gjort den sidste uge?

Primært set episoder af nogle af de anime's der kører i denne sæson:

  • Zenshu - Fortsætter med at være lidt weird men jeg synes egentlig den er hyggelig nok trods jeg ikke aner hvor plottet vil hen.

  • Solo Leveling - Troede ikke præmissen kunde holde til 2 sæsoner men den fortsætter med at være ganske underholdende og actionfyldt.

  • The Apothecary Diaries - Absolut favorit og er både spændende og mega hyggelig. Håber de kan forsætte med at lave mange flere afsnit da konceptet holder 100% :)

Comment on

Hvilken distro kører i?

Brugt Arch Linux i efterhånden noget der ligner 25 år og har ikke haft grund til at bruge noget andet. Bruger det både til min laptop og til servere (fx min router kører en Arch Linux ARM i en container). Ikke at det er noget jeg vil blankt anbefale alle men Arch giver i hvert fald mig det bedste system der passer til mine behov. Specielt når jeg efterhånden kender til hvordan distributionen er opbygget og hvordan man kommer ud af evt. problemer der måtte kunne opstå.

Bidrager også engang imellem til Arch Linux. Lige nu primært sikre at dart (programmeringssprog fra Google) pakken holdes opdateret da jeg nok er en af de få der bruger den. :P

Comment on

Google ændrer søgemaskinen: AI skal nu handle for dig

Google Søgning mistede i hvert fald mig som "kunde" tidligere i år hvor jeg endelig blev så træt af deres AI gøgl og reklamer jeg valgte at købe for Kagi-søgemaskinen. Fungerer rigtig godt og det bedste ved det er at du faktisk har et betalende kundeforhold og de derfor ikke tjener penge på reklamer og derfor er søgeresultaterne faktisk fokuseret på det du ønsker at finde. Så jeg finder dem markant bedre end fx DuckDuckGo.

Kagi's AI implementering er også fin hvor den kun smider et AI-svar frem i søgningen hvis din søgning ender med et spørgsmålstegn og du kan derfor selv aktivere AI-overblik når du faktisk ønsker dette.

nyheder

Comment on

Bøn fra blodbanker: Vi har brug for donorer!

Reply in thread

Evt. snak med blodbanken. Typisk når du bestiller tid, så vil antallet af ledige tider være afhængig af hvor meget de lige står og mangler din blodtype. Hvis du har mod på at blive plasmadonor, så står de dog altid og mangler dette uanset hvad blodtype du måtte have (vi mangler vidst stadig ca. dobbelt så meget plasma som der doneres nu før vi er selvforsynende).

nyheder

Comment on

Bøn fra blodbanker: Vi har brug for donorer!

Reply in thread

Jeg blev også en kende overrasket over at der kun gik 7 dage fra min tapning til den blev taget i brug da jeg blev tappet i Skejby. Er både plasma og bloddonor men det er nu sjældent de ringer mig op for at jeg skal ud og donere blod da det plejer at være plasma de ringer for. Har 0- så det er da selvfølgelig også en blodtype de typisk gerne vil have når de endelig står og mangler blod.

Det hænger jo nok sammen med ferieperioden. Specielt når mange så også tager ud af rejse i udlandet og bliver så ramt af en eller flere karantæneregler.

Hvis man er nervøs for at prøve det, så find en at tage afsted sammen med, det gør det noget nemmere :)

100%. Og det er slet ikke så slemt. Alm. blodtapning er hurtigt overstået.

aarhus

Comment on

Læser undrer sig over sølle og døde vejtræer: Der er næsten 100 dårlige træer, så hvad er der gået galt?

Jeg kan ikke helt gennemskue formålet bag disse træer eftersom de ikke kommer til at give nogen former for læ.

Placeringen af dem gør også at jeg tænker at hvis de mirakuløst skulle kunne gro, under disse barske forudsætninger, så ville man hurtigt blive træt af trærødder der ødelægger vejen og cykelstien omkring dem. Dertil er der så heller ikke plads til at træerne kan vokse sig store.

Som en der har cyklet på strækningen et par gange så kan jeg godt se at turen på ingen måde er videre inspirerende og nogle fine grønne træer kunne måske gøre underværker. Men det virker en kende optimistisk at have træerne så tæt på vandkanten og så helt ude hvor vinden virkelig kan blæse.

Kan være Aarhus Havn lige må tilbage og brainstom hvad der kan gøres for at gøre området en kende mere interessant.

nyheder

Comment on

Bøn fra blodbanker: Vi har brug for donorer!

Reply in thread

Hvis du besvimer ved blodprøver er det næppe væskemangel da der ikke tages ret meget blod her. Mere sandsynligt det er noget psykisk i så fald.

Der er ingen skam i at have problemer med nåle/blod og du skal jo også kun donere blod i så fald du føler det er noget du har det godt med indeni og tror på du kan håndtere. Og hvis du på forhånd har erfaring med at besvime ved tapning af blod så synes jeg ikke det giver meget mening at kæmpe dig hen til blodbanken for at falde om der :D

nyheder

Comment on

Bøn fra blodbanker: Vi har brug for donorer!

Reply in thread

Hvis du har fuldt anbefalingerne om at drikke rigeligt med væske dagen før, i løbet af dagen samt før tapning, og stadig har tendens til at besvime, så mener jeg du bliver afvist efter du er besvimet 1-2 gange. Det er jo heller ikke videre sundt eller optimalt at have folk der falder om. :)

Jeg har haft et par tilfælde (ud af 36 tapninger) hvor jeg fik det dårligt under plasmatapning men det har generelt altid været fordi jeg ikke har fået drukket nok væske (der tages også en del væske ud af dig her). Dog aldrig endt ud i egentlig besvimelse men blot haft brug for at komme til at ligge mere ned.

Men det kan også tænkes det kommer an på hvorfor du besvimer. Hvis det fx er rent psykisk så kan det måske hjælpe at have en ven med som kan fjerne din opmærksom fra det der foregår. Det kan jo godt være psykisk hårdt hvis man ender med at kede sig og begynde at fokusere for meget på processen der foregår.

You reached the end