Comment on
Radiokommunikation
Reply in thread
Ja, vad jag vet så brukar de flesta som är gjorda för licensfri användning vara låsta till just ett frekvensband.
Comment on
Radiokommunikation
Reply in thread
Ja, vad jag vet så brukar de flesta som är gjorda för licensfri användning vara låsta till just ett frekvensband.
Comment on
Hydroponik - vad tänker ni?
Det finns ett ställe här i närheten som odlar små tomater hydroponiskt, och de har också fiskar i vattnet. Det blir nåt slags kretslopp av det. Jag vet inte hur grönt det är, men det är de godaste tomaterna jag ätit 😁
EDIT: Här fanns det lite mer information: https://www.land.se/tradgard/peckas-naturodlingar-tomater
Comment on
Slipa sekatör
Det får mig att tänka på den här videon från en favorit på youtube: https://youtu.be/ps4yC-5NV1c
Nu verkar du ha allt under kontroll, men om du får för dig att överdriva så har du instruktioner där!
Comment on
Rant om Elmonopolet
Reply in thread
Det är lurigt det där. Solceller ger en situation där man i princip kan köpa sig fri från elnätet (antingen genom att bli av med den rörliga delen i elnätsavgifterna, eller som du säger frikoppla sig helt). Men det är ett nät som ändå används för att resten av samhället ska fungera.
Skräckscenariot blir att de som inte har råd med solceller, eller annan egen produktion, sitter fast med att ensamma betala för ett allt dyrare samhällsviktigt elnät.
Comment on
Mina favvo-motioner inför V-kongressen
Reply in thread
Då tycker vi olika helt enkelt. :) Jag kan hålla med om att första versionen var väldigt luddig, men det blev bättre i den uppdaterade, och jag tror den kommer skärpas upp ytterligare under kongressen.
Comment on
Mina favvo-motioner inför V-kongressen
Jag måste erkänna att jag har dålig koll på motionerna, men vet att vi skickar ner bra kamrater som har koll. Däremot vill jag säga att programkommisionen har gjort ett enormt jobb i att både balansera uppdraget de fått och att ta in kritik och förslag från medlemmarna. Detsamma gäller alla bra motioner, och insatsen från de som representerar medlemmarna på kongressen.
I slutändan tror jag nog ändå att vi kommer få ett modernt program som passar i tiden. :)
Comment on
Radiokommunikation
Reply in thread
Japp, jag har licens. Lättast är nog att kontakta lokala klubben och vara med när de kör utbildning. Då får man lite mer motivation, och ett tidsschema. Jag tror det var två helger utbildning och sen provtillfälle när jag gjorde det. Men man ska ju hitta tiden också. :)
Comment on
Radiokommunikation
Reply in thread
Nu kommer jag låta tråkig, men jag bryr mig inte själv utan vill bara informera. :) Det är olagligt att utan licens använda t.ex Baofeng-radios, även om du använder dem på fria frekvenser. Radion du använder måste i sig vara certifierad för att bara användas på fria frekvenser för att det ska vara lagligt.
Kommer någon bry sig i praktiken? Nej, högst troligt inte, det är väldigt vanligt att de används precis som du gör. Och det värsta som kommer hända är nog att man blir tillsagd att sluta med det man gör. Men det är bra att veta vad som gäller, tänker jag :)
Comment on
Radiokommunikation
Reply in thread
Ja, precis så är det. Men skillnaden är att om radion har möjligheten att sända utanför de fria banden, så får du ändå inte använda den även om du håller dig inom de fria banden. (Om du inte har relevant licens alltså)
Och jadå, det finns fler öppna frekvensspann, här är lite mer info: https://sv.wikipedia.org/wiki/ISM-banden
Comment on
Radiokommunikation
Reply in thread
Jag sänder själv, och är väldigt passiv i klubben. Men jag har möjlighet att fjärrstyra deras radiostation hemifrån, över internet. Jag kör mest morse och digitala moder (tänk text-chatt, men långsamt och över radio). Men i ärlighetens namn har jag nog spenderat mer tid på att bygga radios än att faktiskt sända. :)