Spyke

Replies

energi

Comment on

Rant om Elmonopolet

Reply in thread

Det är lurigt det där. Solceller ger en situation där man i princip kan köpa sig fri från elnätet (antingen genom att bli av med den rörliga delen i elnätsavgifterna, eller som du säger frikoppla sig helt). Men det är ett nät som ändå används för att resten av samhället ska fungera.

Skräckscenariot blir att de som inte har råd med solceller, eller annan egen produktion, sitter fast med att ensamma betala för ett allt dyrare samhällsviktigt elnät.

Comment on

Mina favvo-motioner inför V-kongressen

Jag måste erkänna att jag har dålig koll på motionerna, men vet att vi skickar ner bra kamrater som har koll. Däremot vill jag säga att programkommisionen har gjort ett enormt jobb i att både balansera uppdraget de fått och att ta in kritik och förslag från medlemmarna. Detsamma gäller alla bra motioner, och insatsen från de som representerar medlemmarna på kongressen.

I slutändan tror jag nog ändå att vi kommer få ett modernt program som passar i tiden. :)

Comment on

Radiokommunikation

Reply in thread

Japp, jag har licens. Lättast är nog att kontakta lokala klubben och vara med när de kör utbildning. Då får man lite mer motivation, och ett tidsschema. Jag tror det var två helger utbildning och sen provtillfälle när jag gjorde det. Men man ska ju hitta tiden också. :)

Comment on

Radiokommunikation

Reply in thread

Nu kommer jag låta tråkig, men jag bryr mig inte själv utan vill bara informera. :) Det är olagligt att utan licens använda t.ex Baofeng-radios, även om du använder dem på fria frekvenser. Radion du använder måste i sig vara certifierad för att bara användas på fria frekvenser för att det ska vara lagligt.

Kommer någon bry sig i praktiken? Nej, högst troligt inte, det är väldigt vanligt att de används precis som du gör. Och det värsta som kommer hända är nog att man blir tillsagd att sluta med det man gör. Men det är bra att veta vad som gäller, tänker jag :)

Comment on

Radiokommunikation

Reply in thread

Jag sänder själv, och är väldigt passiv i klubben. Men jag har möjlighet att fjärrstyra deras radiostation hemifrån, över internet. Jag kör mest morse och digitala moder (tänk text-chatt, men långsamt och över radio). Men i ärlighetens namn har jag nog spenderat mer tid på att bygga radios än att faktiskt sända. :)

You reached the end