Spyke

Replies

Comment on

Vi gør ikke nok for at preppe

Vi har to flasker gas til gasgrillen, så der er altid en fuld flaske på lager - dertil har vi købt et "campingblus", så vi kan kokkerere andet end i grillen. Vi har en 10-liters drikkevands-plastikdunk (købt i Biltema) med vand pr. person, hvor vandet skiftes hvert halve år. De ligger et mørkt sted. Derudover har vi en regnvandstønde til toiletskyl o.lign. Der er brænde til brændeovnen i brændeskuret og en pose fyrfadslys i skuffen.

Mht. mad, så har vi altid en del tørvarer på laget (man kan godt leve 3 dage på knækbrød, pasta og ris) ;) Der er altid en slat strøm på solcellebatteriet, men vi har også købt en nødradio med både håndsving, solcelle og batterier. Vi har købt jodtabletter til børnene, og førstehjælpstasken har vi altid haft liggende alligevel. Der ligger også lidt kontanter, men forventer egentligt ikke at det er nødvendigt at skulle købe noget de første 3 dage alligevel...

Så alt i alt tror jeg ikke, at det skulle blive noget problem for os at leve nogenlunde normalt i 3 dage uden nogen forsyninger af nogen art udefra.

Comment on

Fairphone, "de-Googled Android" - væk fra amerikansk afhængighed

MitID virker helt sikkert ikke. Det samme med Google Pay (trådløs betaling med mobiltelefonen).

Om bank-apps, Kørekort app'en, o.lign. virker er lidt on/off - det afhænger af hvordan de validerer om styresystemet er "kompromiteret"...

Jeg kan godt lide ideen med Fairphone, men desværre har det i praksis vist sig, at de er enormt dårlige til at sende opdateringer og sikkerhedsrettelser ud i tide. Desuden er sikkerheden i deres OS- og hardware implementering temmelig mangelfuld (en basal ting som Secure Boot fungerer ikke ordentligt)

En oversigt over sikkerheden i forskellige custom Androidsystemer findes her. Og her er en artikel som sætter lidt flere ord på skemaet.

Hvis man ønsker et sikkert og ikke-amerikansk/open-source system, så er det kun GrapheneOS som du'r. (og her virker MitID/GooglePay heller ikke). Men så er man tvunget til at købe en amerikansk telefon (Google Pixel) at installere det på.

Hvis man ønsker en ikke-amerikansk telefon, hvor alting virker, så er der nok ikke nogen vej udenom at kigge på asiatiske modeller (Samsung, OnePlus osv.) - så er det ikke amerikanerne men de 'andre' som "spionerer". 😜

Comment on

Fairphone, "de-Googled Android" - væk fra amerikansk afhængighed

Reply in thread

Ja, problemet er ikke noget som GrapheneOS kan løse - det skal enten løses ved at MitID laver om på deres validering (Og det er nok svært at råbe Digitaliseringsstyrelsen op, samt få dem til give Nets et par millioner kroner for at ændre lidt i koden - specielt efter at de meget stolt annoncerede at de nu benytter Googles validering) eller at EU får tvunget Google til at anerkende alternative operativsystemer i deres Play Integrity validering...

Comment on

Et lille rant fra en GrapheneOS-bruger

Ja, det er lidt absurd at vi som interesserer os for sikkerhed og privatliv bliver "tvunget" til at benytte amerikanske tech-giganter (som opsuger enhver bid data om, os som de kan komme i nærheden af) fordi banken siger at det er det eneste som er "sikkert". :(

Nykredit (min bank) er ramt af samme vildfarelse. Jeg skrev til Bankernes EDB Central (BEC) som udvikler apps'ne til bankerne - deres svar var, at de kun understøtter iOS og Android.

Og med deres egne ord: "GrapheneOS er baseret på Android, og kører på deres eget operativsystem. Det er derfor ikke android."

suk...

Comment on

MitID support om MitID appen på GrapheneOS

Reply in thread

Det er samme historie: Hvis du har en MitID app som allerede virker, så fungerer det (indtil videre) - men hvis du vil sætte en app op på ny, så vil den ikke validere dig. (Under opsætningen benytter MitID appen Googles Play Integrity API, som kun godkender Google og deres samarbejdspartneres (dvs. dem som giver Google en stor pose penge) udgaver af Android).

android

Comment on

All apps allowed background usage?

Reply in thread

Ahh, yes - you're right, I was mistaken the "Allow background usage" with the "Unrestricted" background usage.

The Pixel settings are a bit 'funny': it's an on/off toggle for "Allow background usage", but when it's enabled you can actually click on the settings text itself, and go into a submenu, where you can choose between "Optimized" and "Unrestricted" ("Optimized" is the default for apps that are allowed background usage).

Thanks for all your help!

android

Comment on

All apps allowed background usage?

Reply in thread

It's in "Settings"->"Apps", select you app then, "App battery usage" - When enabled, you can press the text and choose between "Optimised" ('Optimise based on your usage. recommended for most apps.') and "Unrestricted" ('Allow battery usage in background without restrictions. May use more battery.') - At least that is how it's organized on the Pixel 8.