Noodweer legt meer dan 350 bomen plat in Groningen: 'Het was echt heel heftig'
cross-posted from: https://lemy.nl/post/4089793
Bij noodweer gisteravond en vannacht zijn in de provincie Groningen meer dan 350 bomen omgewaaid of zwaar beschadigd geraakt. Alleen al langs de N362 tussen Delfzijl en Scheemda raakten zo'n 200 bomen beschadigd. Op de provinciale weg bij Hoogezand vielen meer dan veertig bomen om.
"Een kaalslag", [...]
Benieuwd wat dit was, een downburst misschien? Lokaal zo veel schade moet toch iets geweest zijn denk ik dan. Even afgezien van 'onweer en storm' is dit lokaal veel meer schade dan elders in Nederland.
Edit: in het artikel spreekt men alleen van 'windstoten'. Ik ben dan benieuwd waarom die windstoten precies hier zo krachtig waren dat ze tot zulke schade hebben geleid.
Heb overigens zelf een keer in een downburst gezeten. Echt heel vet. Hele huis in paniek terwijl ik stond te genieten van de gierende wind en regen. De wind floot door elke kier, en zelfs uit het doucheputje. Heel bizar. En vet.
Die stormen van dit weekend waren sowieso erg lokaal. Hier in Emmen alleen veel bliksem verderop gezien, maar niks gehoord verder. Hoorde vanmiddag van mijn vader dat het 10km verderop in Klazienaveen wel heel hard heeft gestormd.
Klopt. Heb er in Rotterdam naar staan kijken op het balkon. Wel indrukwekkende kolkende wolken en veel bliksem en gerommel, maar eigenlijk geen echt harde blikseminslagen en sowieso geen overlast.
In Amsterdam was het keiharde wind, daarna slagregens en niet-aflatende bliksem. Als een stroboscoop. Heel vet.