Niet alleen mannen doden hun (ex-)partner: dit weten we over vrouwelijke daders
cross-posted from: https://lemy.nl/post/4082456
Drie vrouwen stonden vandaag voor de rechter op verdenking van het doden van hun (ex-)partner of de voorbereiding daarvan. Bijzonder, want er zijn maar weinig vrouwen die mannen vermoorden. Dit is wat er bekend is over androcide, de zeldzamere tegenhanger van femicide.
Kan je het androcide noemen als het zeldzaam is (4.8% van alle vermoorde mannen tegenover meer dan de helft van alle vermoorde vrouwen)? Waarvan 2 van de 4 categorieën ook nog eens vanwege misbruik door de man en door psychische problemen?
Dit artikel komt een beetje over als een poging om "beide kanten" te belichten.
Heb weer iets nieuws geleerd over waarom mensen doden. In het artikel hadden ze het ook over doden uit financiël belang maar geen zaken genoemd.
Dat is een beetje het cliche verhaal van de golddigger die met een oude rijke man trouwt waarna die man binnen een jaar het loodje legt. Het zal vast ooit gebeurd zijn, maar dat soort gevallen lijken me behoorlijk zeldzaam.