Spyke
feddit.dk

Altså deres grundlovsbestemte kompensation eller er det derudover?

5
jens_ereply
feddit.dk

Der er ikke nogen reel grundlovssikret kompensation. Det er bare et argument af typen "Det her burde have været hvad der mentes ..."

Og den har fungeret før. For landbruget, ikke for andre

5
feddit.dk

OK, men 1.2 milliarder er jo ikke ret meget i det store perspektiv. Jeg tænker det er en villig pris for at få et sundere miljø.

2
TreEgereply
feddit.dk

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår. Siger du, at vi skal bruge skattekroner på at få landmænd til lade være med at forgifte miljøet, dyr og mennesker, herunder grundvandet, søer, åer og havet, frem for at straffe dem økonomisk for at gøre det?

Det er en lidt vild tanke. Tænk hvis alle erhverv fungerede på den måde. Skal man have skattekroner, så skal man bare skade mennesker og miljø, og så får man penge for at lade være med det...

Nu er det jo faktisk muligt, at dyrke jord, og have husdyrhold, uden at smadre grundvandet og bruge en masse gifte. Det kræver lidt mere planlægning, og måske lidt mere arbejde, men man får så også afgrøder og dyr, som er mere værd, og sælges for højere priser, samt folk vil få et mere positivt syn på en, frem for det had der vokser mod landbruget i dag, og har gjort det gennem de sidste årtier.

3
feddit.dk

Nej, jeg siger ikke at man skal have penge for at overholde loven, men sidder du på en gård hvor nye regler fx gør at du knap kan dyrke jorden (fx lavbundsjorde), så har jeg det helt fint med at man fra statens side tilbyder at ekspropriere jorden så de her familier kan komme videre et andet sted. Og så kan jorden blive omlagt til fx vådområde efterfølgende.

Mest af alt siger jeg bare at i et nationalbudget som Danmarks er 1.2 mia som enkeltudgift ikke en voldsomt stor udskrivning.

2
TreEgereply
feddit.dk

Du har ret i at det ikke virker som en stor udskrivning. Det er dog tænksomt at landmænd, herunder minkavlere, skal have milliarder af skattekroner hver gang deres hverv lider - det er ikke ligefrem fordi den almindelige skatteyder får samme hjælp. Kapitalismens regler er jo, at det der ikke kan stå, må falde - men det gælder åbenbart kun arbejderne, og ikke virksomhederne, som landmænd jo faktisk er... Derfor er jeg imod at de skal have nogen penge. 1,2 milliarder kan også gøre en enorm forskel for trivslen og hverdagen for rigtig mange skolebørn, handicappede, ældre osv... Og en gård der ikke kan stå, burde falde...

2
feddit.dk

Det er jo ikke er spørgsmål om at erhvervet eller en bestemt gård lider, men at man fjerner lovgrundlaget for at det kan eksistere på de vilkår der er etableret under. Jeg synes det er rimeligt med kompensation så de ikke bliver stavnsbundne til en ejendom der pludseligt er værdiløs, ikke på grund af noget de har gjort men pga. ny lovgivning. Jeg ville også synes det var rimeligt ift andre lignende erhverv.

1

Kan du så ikke lige fortælle mig, hvorfor det ikke skulle gælde arbejdere også?

Hvad angår landmænd, så har de i årtier kunnet få støtte til at omlægge deres produktion til både at være økologisk, biodynamisk og i det hele taget at både braklægge, forbedre osv... Hvis man skal have støtte, så burde det også være fordi man selv har gjort noget for at undgå at havne et dumt sted.

Men stadig, så skriver jeg faktisk, at min primære anke med kompensationen er, at det kun gælder virksomheder, og ikke almindelige arbejdere. Den del forholder du dig selv ikke til.

1

You reached the end

Landmænd får med ny model 1,2 milliarder kroner i kompensation | Spyke