Spyke

Chokerede eksperter kalder Trumps skatteaftale »fuldstændig ulovlig« og »gennemført korrupt«

Trump-administrationen har indgået en aftale med det amerikanske justitsministerium (DOJ), som ifølge forskere i statskundskab og jura udfordrer den amerikanske forfatning og magtens tredeling. Aftalen har tre hovedelementer:

  1. Immunitet for Trumps skatteforhold: Justitsministeriet frafalder alle skattekrav mod Trump, og USA er "for altid afskåret" fra at undersøge eller retsforfølge Trumps skatteforhold. Det samme gælder hans sønner og Trump-organisationen. Dette giver Trump immunitet på privatøkonomiske områder, hvilket går videre end en højesteretsdom fra 2024, der kun gav immunitet for officielle handlinger.

  2. Kompensationsfond på 1,776 mia. dollars: Beløbet refererer symbolisk til år 1776 (USAs grundlæggelse). Fonden skal kompensere Trump-allierede, der mener sig uretmæssigt forfulgt — blandt potentielle ansøgere er deltagere i stormen på Kongressen 6. januar 2021. Fondens bestyrelse udpeges udelukkende af præsidenten og kan fyres uden begrundelse.

  3. Manglende skattekontrol: Aftalen betyder, at der ikke længere er offentlig kontrol med Trumps selvangivelser, hvilket bryder med en tradition om årlig revision af præsidentens skat.

David Super, juraprofessor ved Georgetown University, og David Szakonyi, lektor i statskundskab ved George Washington University, ser aftalen som et udtryk for, at justitsministeriet i praksis fungerer som Trumps personlige advokatkontor, og at den reelle praktiske betydning af immuniteten er sekundær — da Trump allerede kontrollerer de myndigheder, der skulle kunne undersøge ham. Det er et led i en systematisk svækkelse af retsstaten.

Chokerede eksperter kalder Trumps skatteaftale »fuldstændig ulovlig« og »gennemført korrupt«https://politiken.dk/internationalt/int_usa/art10850796/Chokerede-eksperter-kalder-Trumps-skatteaftale-%C2%BBfuldst%C3%A6ndig-ulovlig%C2%AB-og-%C2%BBgennemf%C3%B8rt-korrupt%C2%ABOpen linkView original on feddit.dk
feddit.dk

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvornår nok er nok for den amerikanske befolkning. Hvornår når de når et punkt hvor de griber til våben. Jeg håber aldrig det kommer så langt, og at der til midtvejsvalget bliver stemt demokratisk til sådan en grad at det effektivt låser trump land

11

De griber da jævnligt til våben? Det er så mest for at dræbe skoleelever og knap så meget for at beskytte landet mod tyranni.

De kommer ikke til at gøre en skid fordi de kan stadig få deres burgere og tiktok. Og når midtvejsvalget helt tydeligt bliver manipuleret siger de "Nåmen, der er jo kun to år tilbage". Og efter de to år er der ingen der tør spørge hvorfor der ikke længere er nogen valg.

Jeg har ikke længere så høje tanker om den amerikanske befolkning.

6

Jeg troede der ville komme en borgerkrig. Men det er der stadig ikke kommet så tror ikke den kommer uanset hvad der sker.

6
SorteKaninreply
feddit.dk

Problemet er jo ikke at Trump er diktator der overrumpler befolkningen. Folk stemte på Trump. Hvis du spørger mig er Trump bare et symptom på et underliggende problem i den amerikanske befolkning. Dem der stemte Trump synes vel stadig det Trump laver i stor stil er fint, så hvorfor skulle de lave borgerkrig? Så er der selvfølgelig den anden halvdel af befolkningen og der kan man godt undre sig over hvor meget de vil finde sig i. Men rent demokratisk har de jo ikke hjemmel til at gøre noget.

Hvis nu man faktisk havde mistanker om at 2024 valget var vundet ved bedrageri, som så mange andre diktatorer gør, så var det en anden sag. Men min opfattelse er ikke at Trump snød sig til den sejr - befolkningen var bare dumme nok til at stemme på ham.

5
DaKoTareply
feddit.dk

Jeg tror mange der stemte på trump tilbage i 24, sidder med en bitter smag i munden. Langt fra alle, bevares, men mange af de ting han gør går jo også udover hans egne vælgere. Og en krig med Irak er ikke populært hos nogen. Jeg er enig i at trump er et symptom og ikke sygdommen, fordi han alene umuligt vil kunne gøre alt det lort han gør nu.

3
SorteKaninreply
feddit.dk

Jo men er han ikke mest upopulær pga. de der krige og sådan? Det er vel egentlig ikke det som Trump gør indenrigspolitisk som de har imod, er min opfattelse.

1

Det er altid svært at vurdere fra den modsatte side af Atlanten. Kernevælgerne tror jeg ikke er rørt af hans indenrigspolitik, men jeg tror dog også at mange der var på vippen, læner væk fra ham. De mærker også inflationen

2
feddit.dk

Et er at de vælger ham ind, et andet er at han ikke røg ud på røv og albuer da han benådede dem der stormede kongressen !

Alt siden da bekræfter bare at usa er på vej direkte i afgrunden og at vi absolut ikke kan stole på dem.

Ambassadøren udtalte for nyligt at militær magt var taget af bordet i forhold til Grønland, det må jo betyde at det altså var på bordet! Jesus Kristus

10

Et er at de vælger ham ind, et andet er at han ikke røg ud på røv og albuer da han benådede den der stormede kongressen !

Tja. Det var jo Trump som ledte dem i forbindelsen med stormen. Problemet var valget - benådningen var vel forventelig.

6

Tilføj til det, at han angreb Venezuela for at få fingrene i Maduro fordi han var narkosmugler samtidig med, at han i december benådede den tidligere Honduranske præsident, Hernandez, som havde fået en 45-års dom i USA for at være en central figur i smugling af over 400 tons kokain til USA.

Noget siger mig, at Honduras ikke har samme rige olieforekomster som Venezuela.

5

Selvfølgelig var det på bordet, Trump nægtede jo at afvise brugen af militær magt i lang tid.

Nu siger de så det er taget af bordet. Men bare det at det har på bordet siger jo alt. Altså, det kan vel komme lige så nemt tilbage på bordet som det tilsyneladende blev taget af bordet. Man kan ikke stole på en der truer i flæng.

3

Jeg burde ikke være overrasket , men synes den systematiske underminering af det amerikanske samfund er vild. Det går også hurtigere end jeg havde frygtet da han blev valgt anden gang.

10

You reached the end

Chokerede eksperter kalder Trumps skatteaftale »fuldstændig ulovlig« og »gennemført korrupt« | Spyke