IL:n tiedot: Neuvottelut käynnissä – Suomeen suunnitellaan amerikkalaista ydinvoimalaa
Rosatomin perutun voimalan tilalle kaavaillaan tällaista. Otsikko sai jotenkin katsomaan kahdesti (joka luultavasti oli Ilta-Pulun pyrkimys), mutta tietenkinhän tuossa vain tarkoitetaan amerikkalaisen yhtiön (Westinghousen) rakentamaa voimalaa.
Ydinvoima on Suomessa toiminut tosi hyvin. Pääasiassa ydin- ja tuulivoiman ansiosta olemme nykyään 89-prosenttisesti hiilivapaita:
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/1dbbc7c7-576a-487a-920b-f2949270bac1Open linkView original on suppo.fi
miksi noiden aina pitää mahdollisimman epämääräisten maiden kanssa noita ydinvoimaloita rakentaa. ensin venäjä, nyt amerikka, mikä seuraavaksi?
Paloikohan Arevan kanssa liikaa siltoja OL3:n myötä, että olisivat suostuneet rakentamaan Suomeen toista reaktoria.
Eikös Japanista saisi ihan pätevän reaktorin myös? Vai oliko se nyt niin, että Fujitsu/Siemens on jotenkin samaa konsernia noissa automaatiohommissa nykyään ja siinä meni sekin silta Olkiluodossa sekoillessa?
Hienoa jos tämmöistä suunnitellaan, mutta nykyisessä maailmanmenossa itse etsisin toimittajaa mielummin vaikka Japanista. Lisäydinvoima noin yleisesti olisi kyllä erittäin tervetullutta, viimetalvikin osoitti että ollaan aivan verkon kestokyvyn rajoilla kun on pidempiä tuulettomia pakkasjaksoja. Toivottavasti seuraava miilu rakentuu vähän nopeammin kuin OL-3.
Mietin ihan samaa, että amerikkalaisten kanssa yhteistyö on nykytilanteessa vähän kyseenalaista. Mutta toisaalta aikaväli näissä reaktoreissa on niin pitkä, että kun rakentamista ollaan aloittamassa niin USA on joko raunioissa tai tiellä parempaan. Tai ehkä tämä on naiivia optimismia ja oikeasti todennäköisin lopputulema on, että kolmen vuoden päästä jenkeissä on demokraatit vallassa mutta minkäänlaisia rakenteellisia muutoksia ei tehdä.
Tuossa jutussa ei puhuta hinnasta eikä varsinkaan siitä, mikä sähkön hinnaksi tulisi. Ainakin tähän asti tieto on ollut, että uuden ydinvoimalan rakentaminen ei ole taloudellisesti kannattavaa, eli joko sähkön hinta pitää keinotekoisesti nostaa tai veronmaksajat maksavat tukia.
En ole ihan juuri asiaan tutustunut, mutta aiemman persuteella liiketoimintamalli tulee olemaan A+B ja nekin jotka olisi halukkaita säätämään kulutustaan hinnan mukaan pääsee mukaan talkoisiin