Spyke

et studie, som Andres Minos Dobat og kolleger har gennemført netop af disse heste, argumenterer de for, at hestene blev brugt i kamp.

»Det var specialiserede heste, og de blev redet med højt specialiseret udstyr – udstyr til kamp.«

»Sådanne heste handler eller plyndrer man ikke bare med sig i forbifarten. Når strontiumværdierne i hestene derfor gør en norsk oprindelse mindre sandsynlig, har det konsekvenser for vurderingen af hele hærens oprindelse,« siger Andres Minos Dobat.

»Teorien om Norge var især en tolkning af de fund, som Jørgen Ilkjær gjorde. Når vi ser på det i dag, fremstår hans Norge-teori mindre sandsynlig,« mener arkæologen ved Aarhus Universitet.

4

Spændende! Udover de starter artiklen med at flytte Illerup til Silkeborg er det interessant læsning. Jeg vidste ikke noget om skandinaviske lejesoldater i Rom på dette tidspunkt. Danmark og Norge må slå sig sammen og lave en storfilm om det.

4

You reached the end

Kæmpede en 'romersk' hær fra Norge i Jylland for 1.800 år siden? | Spyke