Kæmpede en 'romersk' hær fra Norge i Jylland for 1.800 år siden?
I omkring år 205 var nordmændene på vej til Romerriget som lejesoldater, men de nåede ikke så langt, da danskerne nedkæmpede dem, vurderer norsk arkæolog.
https://videnskab.dk/kultur-samfund/kaempede-en-romersk-haer-fra-norge-i-jylland-for-1-800-aar-siden/Open linkView original on feddit.dk
Spændende! Udover de starter artiklen med at flytte Illerup til Silkeborg er det interessant læsning. Jeg vidste ikke noget om skandinaviske lejesoldater i Rom på dette tidspunkt. Danmark og Norge må slå sig sammen og lave en storfilm om det.