Spyke
gemeenschapbestaat·Wauw, deze gemeenschap bestaatbySergeantDruiloor

Een plek om gemeenschappen te delen

Lemmy is voor velen nog helemaal nieuw. Deze gemeenschap is bedoeld om andere gemeenschappen die je tegenkomt te delen. Zo helpen we elkaar de wereld van Lemmy te ontdekken :)

  • Gemeenschappen mogen zich op feddit.nl maar ook op een andere instance bevinden.
  • Gemeenschappen mogen in elke taal zijn. Geef dit eventueel aan met een tag.
  • Gebruik de NSFW-tag voor gemeenschappen die het nodig hebben.

Begrijp je nog niet helemaal hoe je kan abboneren op verschillende gemeenschappen? Vooral als deze zich op een andere instance bevinden? @Boerbiet heeft dit mooi uitgelegd.

View original on feddit.nl
feddit.nl

Kun je toelichten op wat voor type inhoud je daar hoopt? Zelf schrijf ik soms een lied met Nederlandse teksten, en soms lees ik ook wel een gedicht dat het delen waard is.

3
feddit.nl

Mijn eerste doelstelling is eigenlijk het uitdragen van de Neerlandistiek op een openbaar forum door middel van pakkende content met betrekking tot het Nederlands als taal en de culturen van het Nederlands taalgebied. Ik zat daarbij niet in de eerste plaats te denken aan zelfgeschreven liederen of gedichten... Maar ik heb het in de beschrijving over 'taalkunde, oudere en moderne letterkunde en taalbeheersing van het Nederlands', en gedichten (en liedteksten) horen bij letterkunde. Daarnaast is het nu toch nog een open vlakte, dus als je iets wilt posten: ga vooral je gang.

Ik ben zelf nog één dezer dagen van plan iets te schrijven over een grappige casus die ik tegen ben gekomen in een liedboekje uit 1618, dus dat type content zie ik in ieder geval voor me. Daarnaast wellicht relevante nieuwsberichten. Voor hetzelfde van hoger niveau zou je eigenlijk al bij Neerlandistiek.nl kunnen zijn, maar wellicht dat het 'community'-aspect hier nog wat teweegbrengt.

3

In dat geval zal ik me voor nu abboneeren, maar ik blijf nog wel eventjes de kat uit de boom kijken. Misschien dat ik binnenkort opnieuw 'Tijdgenoten der Tachtigers die tachtig meden of bestreden" van de bibliotheek moet lenen - er staan een aantal gedichten in waar ik destijds hard om heb gelachen en die ik wellicht wil delen.

1
feddit.nl

Is er toevallig een instance die helemaal in TTRPG thema is? Ik heb een Pathfinder instance gevonden en wat TTRPG communities op verschillende algemene instances, maar een TTRPG instance zou ideaal zijn.

Edit: Misschien ga ik er van de zomer zelf wel eentje opzetten, als er tegen die tijd niet al eentje is.

5

Dat zou best interessant kunnen zijn. De D&D community op lemmy.world lijkt inderdaad ook al prima te gaan: [email protected]. Maar het is ook goed dat niet alles op een paar grote monolieten komt.

1

Okee, als ik Jerboa open is dit steeds de eerste post die ik zie en er moet me toch iets van het hart: als je het over personen hebt is het veleN, niet vele.

Verder ben ik heel blij hier te zijn. Ik hoop dat Lemmy een groot succes wordt en het begin van een bruisende Fediverse.

5

Ik heb de programming.dev en lemmyfly.org instances toegevoegd.

Ben benieuwd hoe [email protected] gaat divergeren van [email protected]

Waarschijnlijk wordt het niet groter, maar de meer niche communities op programming.dev kunnen wel heel waardevol worden.

lemmyfly.org is voor vliegtuigen. aviation, flight sims, etc.

4

Hoi! Ik heb een community aangemaakt voor zowel Nederlands- als Engelstaligen. Het doel is om een algemeen discussieplatform te zijn voor zaken die niet al een specifieke Nederlandse community hebben.

[email protected]

Niet geheel verrassend is de naam hetzelfde als de vergelijkbare community op Reddit. Noem het een plek om naar uit te wijken, noem het een vervanging, noem het een alternatief. Momenteel is alles behoorlijk in beweging. Maar een plekje hier kan geen kwaad.

3
feddit.nl

Ben benieuwd of er een manier is om het versplinteren van communities over verschillende instances een beetje te verhelpen. Momenteel lijkt me dat de grootste tekortkoming van Lemmy als geheel.

1
Lolsreply
feddit.nl

als genoeg gebruikers gewoon beide communities gebruiken zal die versplintering wel meevallen, denk ik

1

maar in theorie: kan er een splitsing plaatsvinden met twee gemeenschappen die dezelfde naam hebben maar verder langs elkaar leven?

1
feddit.nl

Kan iemand mij vertellen hoe ik van deze community bij andere communities kom? Zeg maar die niet bij feddit zitten maar beehaw bijvoorbeeld?

2
Ruudreply
lemmy.world

Hoi! Mijn ![email protected] is een soort klets community, beetje slowchat.. hebben jullie er daar ook al 1 voor, dan kan ik de mijne wellicht sluiten en de leden doorverwijzen

3
feddit.nl

Ik denk dat het meer meerwaarde heeft om instances te delen dan communities. Een community komt automatisch op de communitylijst van feddit.nl te staan als iemand binnen deze instance lid is van die community of de ![email protected] command in de zoekbalk van de communitylijst heeft gedaan. /c/[email protected], bijvoorbeeld, stond niet in de lijst totdat ik ![email protected] intypte in de zoekbalk, de pagina ververste, en vervolgens nog eens zocht naar "trees".

Als je in plaats daarvan Instances deelt, kunnen mensen binnen die instance kijken wat voor communities er zijn en daar lid van worden. Zo komen die in de communitylijst van feddit.nl en kunnen anderen ze ook vinden. Obscure instances vinden gaat denk ik een groter probleem zijn dan communities vinden.

On that note wil ik graag de pathfinder.social instance met jullie delen, voor als je Pathfinder (1e of 2e) of Starfinder speelt. Een aantal losse communities voor algemene Pathfinder2e discussie zoals /c/[email protected] of voor meer specifieke onderwerpen zoals starfinder Homebrew op /c/[email protected].

1

Voor mij, sommige instanties kon ik echt niet vinden in de zoekbalk met "!" Of /c/. Ik heb de URL manueel ingestoken en ik kan het wel zien, maar geen opmerkingen in de community. ([email protected]). Maar het instantie staat wel op het lijstje.

1
feddit.nl

Is het misschien ook een idee om een Discord en/of IRC server op te zetten waarmee we elkaar en nieuwe leden kunnen helpen en misschien nieuwe communities kunnen opzetten?

1
feddit.nl

Geen overbodige luxe denk ik, zeker als we breder denken dan alleen de /r/Netherlands vervanger. Beide opties kunnen, hangt denk ik af van de waarde die men geeft aan centraal/decentraal met alle gevolgen van die.

1
Jamesreply
feddit.nl

undefined> James

Wat is handig, om een apart draadje te open om te peilen of hier interesse voor is? Of er gewoon één maken? Ik ben zelf niet bekend met het hosten van een IRC server, en het beheren van een grotere Discordserver heb ik ook nog niet gedaan, dus ik ben misschien niet de meest geschikte persoon om dit op te zetten, maar indien nodig kan ik natuurlijk proberen te helpen.

1

Ik denk een draadje maken, interesse peilen en dan zien of we de handen op elkaar krijgen. Ik heb jaren geleden weleens een Discord server beheerd, IRC wel gebruikt, maar geen beheerder geweest van een server.

1

You reached the end

Een plek om gemeenschappen te delen | Spyke