Spyke
fedditdk·Feddit.dkbyAssensvej

Borgerforslag Februar 2025

Hej Feddit, her er månedens oversigt over borgerforslag! Flest underskrifter først, men det er ikke en indikation for kvalitet eller værdi:

View original on feddit.dk
lemmy.zip

Der er flere forslag der ser ud til at have til formål at gøre det lettere at købe hus som førstegangskøber.

Problemet med dem alle er at løsninger i den retning altid gør problemet værre: hvis det bliver nemmere at købe dyrt, vil markedet bare blive dyrere.

Du kan ikke gøre det bedre at købe huse for førstegangskøbere, på længere sigt, med mindre du er klar til at gøre det en dårligere forretning for sælgere.

7

Ja, der skal ikke mere til end at kigge på en udbud/efterspørgselsdiagram, for at se hvorfor det kun er en meget kortsigtet løsning. Man ender reelt bare med at øge efterspørgslen, uden at ændre på udbuddet.

7

Beskattelse af fortjeneste ved boligsalg er nok en god idé. Man kunne I samme ombæring gøre tab fradragsberettiget.

2
feddit.dk

Det er altid spændende at se. Jeg kunne virkelig godt tænke mig, at flere af dem blev taget op og diskuteret alvorligt/regnet på. Eks. hvad vil det koste at screene flere for brystkræft (og hvad kan der evt. spares på kræftbehandlinger)? Der er mange gode tanker i flere af spørgsmålene.

4
Assensvejreply
feddit.dk

Jeg synes at mange af forslagene der kommer op burde være folkeafstemninger. Men det kræver selvfølgelig en velinformeret befolkning, og så skal der afsættes tid/ressourcer til det. Aktiv dødshjælp har længe været forbudt, men jeg får indtrykket af at der, under bestemte omstændigheder, er kollektiv accept af det. Desværre afhænger mange forslag af en aktuel sag, frem for logik.

2

Men samtidig, så er vi altså også mange der ser på udviklingen i Canada og ser det som en enorm glidebane, at indføre aktiv dødshjælp. Derhenne har der været eksempler på hjemløse og psykisk syge (jeg tror endda nogen af dem har været veteraner), hvor det offentliges løsningsforslag helt seriøst har været "har du overvejet aktiv dødshjælp?". Vi må simpelthen aldrig nå et sted, hvor aktiv dødshjælp bliver løsningen på de udsattes problemer.

4
dandance51reply
feddit.dk

Hvor får du det indtryk?

Under hvilke omstændigheder?

Hvad er "kollektiv accept"?

0
Assensvejreply
feddit.dk

Jeg læser fora og snakker med mennesker, og aktiv dødshjælp fik generel opbakning. Omstændighederne kunne være kroniske smerter, lammelse, eller andre vilkår som kræver en dybere debat. Kollektiv accept kan være en demokratisk folkeafstemning.

2
dandance51reply
feddit.dk

Jeg er ikke imponeret af dit datagrundlag.

Hvordan skulle denne dybere debat foregå? Nogle influencere? Noget plus kontra minus?

Jeg fik jo indtryk af, at du har indtryk af, at der allerede er kollektiv accept - men der er mig bekendt ikke foretaget en "demokratisk folkeafstemning" om dette. Der er egentlig også mange andre ting, man kan stemme om i den retning.

Med "omstændigheder" tænkte jeg også på, hvordan det skullle foregå. Tænker du, at det skal foregå ved kollektiv aflivning - eller skal det overlades til specialister at udføre indgrebet?

0

Jeg er ikke imponeret af dit datagrundlag.

Forståeligt, aktiv dødshjælp er kompliceret og nuanceret, så vi er århundreder fra definitive svar.

Hvordan skulle denne dybere debat foregå? Nogle influencere? Noget plus kontra minus?

Vi kunne undersøge hvilke vilkår der gælder, når et menneske ønsker at dø. Jeg kunne reducere det til "ønskede livskvalitet", men det er for enkelt. Du kunne spørge dig selv om, under hvilke vilkår, du ville ønske dødshjælp?

Jeg fik jo indtryk af, at du har indtryk af, at der allerede er kollektiv accept - men der er mig bekendt ikke foretaget en “demokratisk folkeafstemning” om dette. Der er egentlig også mange andre ting, man kan stemme om i den retning.

Aktiv dødshjælp har faktisk allerede kvalificeret via borgerforslag, men manglede en demokratisk undersøgelse.

Med “omstændigheder” tænkte jeg også på, hvordan det skullle foregå. Tænker du, at det skal foregå ved kollektiv aflivning - eller skal det overlades til specialister at udføre indgrebet?

Jeg synes borgeren selv skal bestemme, hvordan rejsen hindsides skal foregå.

2

Tak for link til video, den var god!

Det var lidt anderledes misbrug af SS7 i videoen, men jeg gætter på, det er noget i samme stil man kan bruge til spoof calling. Til sidst nævnte en af eksperterne 150 kommandoer i SS7, som kunne misbruges på forskellig vis, så der er sikkert mange andre muligheder end dem med overvågning og intercept som de demonstrerede i videoen.

3

You reached the end

Borgerforslag Februar 2025 | Spyke