Spyke
aggregatet·Aggregatetbysamuel

Hur använder ni lemmy?

Aggregatet är ju inte bara aggregatet pga det kör lemmy och är en del av fediversum och kan snacka med andra servrar.

Hur använder ni aggregatet? Kollar ni bara på lokala flödet? Eller följer ni en massa konton och gemenskaper och kollar på "hemflödet" där alla då är samlade?

Jag inser att jag verkligen inte utnyttjar lemmy till fullo!

Och eftersom memes-scenen verkar mycket större här än på mastodon så vore det kul att utforska mer

View original on aggregatet.org

Jag använder det på det minst givna (federerade) sättet, alltså distinkta altkonton för varje instans och bara lokala flöden, hostar ingen instans själv..

3

Samma här, har några alts (bl.a. den här) men är här och doomscrollar för att få tiden att gå, på samma sätt man gjorde på reddit. Altsen är mest bara för att inte samla allt för mycket info om sig själv på ett ställe. All data här är ju public.

3
aggregatet.org

Jag använder Lemmy främst i appen Voyager och jag brukar läsa och kommentera på Aggregatet, samt läsa under ”Home”, alltså det jag följer. Då läser jag både länkarna och kommentarerna. Det händer att jag kikar in under All (allt som är federerat med Aggregatet) för skojs skull, men inte så ofta.

Jag utnyttjar nog inte Lemmy till fullo heller, men tycker jag lär mig mer hela tiden :) Jag tror att det ska finnas något smidigt sätt att posta samma sak på Lemmy och Mastodon, och liksom hålla diskussionen samlad? Men jag har inte listat ut hur man gör.

2
Anders_Sreply
aggregatet.org

Lemmy och Mastodon. Det bästa är att börja på Mastodon och skriva Lemmygemenskapen en vill att det ska hamna i meddelandet. Som jag gjorde här: https://aggregatet.org/post/791207. På mitt Spejsetkonto syns det hurjag gjorde där. Observera att adressen till gemenskape ska skriva på Mastodonsätt. Problemet är att allt en skriver hamnar i rubriken. Så en får börja med en rubrik. Men allt som skrivs i denna gemenskap hamnar på Mastodon också. Men jag vet inte om kommentarer på Mastodon syns här.

2
Anders_Sreply
aggregatet.org

Det funkar inte heller att kommentera fram och tillbaks. Så ganska oanvändbart, men det går i alla fall att starta en tråd på Mastodon. Nog testat för idag.

2
omigibsonreply
aggregatet.org

Det verkar ganska knöligt. Tills vidare kommer jag nog att fortsätta använda olika, separata, konton på Lemmy och Mastodon. Men i teorin borde man kunna ha bara ett enda konto till större delen av fediversum?

1

Det är skitknöligt. Både Lemmy och Mastodon har impelmenterat ActivityPub (AP) på märkliga sätt. Det är vad som ställer till problem. När det gäller en användaridentitet i Fediversum så finns det när det gäller programvarorna Friendcia, Hubzilla och Streams. De använder dock ett annat protokoll än AP för det. Ett arbete pågår för att det ska kunna finnas i hela Fediversum via AP. Men även om det fanns skulle Lemmy och Mastodon fungera dåligt ihop. Även många andra programvaror fungerar dåligt ihop med Mastodon. Problemet finns hos Mastodon och deras implementering av AP.

1

Jag har konton både här och på feddit.nu. Postar en del länkar till min blogg (några få länkar varje vecka). Diskuterar med folk då och då och följer gemenskaper på flera andra Lemmyinstanser för upplsg till saker att skriva om på bloggen. Jag följer dem i huvudsak från detta konto och inte från Feddit.nu. Fedditkontot ser jag som min bloggs konto och detta som mitt privata (precis samma uppdelning som jag har på Mastodon, privat på Spejset. bloggen på Mastodon.nu). Men det är mer aktivitet här på Aggregatet än på Feddit.nu trots fler användare på det sistnämnda.

2

Hej, Jag följer aggregat och andra comunities med RSS.

Generell sätt kommenterar jag andras post med aggregatet login via Jerboa appen.

Funkar utmärk!

2

You reached the end