Spyke
vansterpartiet·VänsterpartietbySamuel

Bra utspel från Vänsterpartiet att få till lägre hyror

Bra utspel från Vänsterpartiet att få till lägre hyror

"Visste du att det finns en EU-regel som driver upp hyran för svenska hyresgäster? Allmännyttan måste idag ha onödigt höga hyror eftersom de tvingas göra vinst. Skälet är att högern i EU tycker att de annars skulle störa den fria marknaden. Förlorare är Sveriges hyresgäster."

https://www.vansterpartiet.se/nyheter/bort-med-eu-regeln-som-driver-upp-hyrorna/

@[email protected]

@[email protected]

View original on social.spejset.org

@samuel @[email protected] @vansterpartiet Men om de allmännyttiga bostadsbolagen fortfarande hade varit stiftelser så ha hade den regeln inte gällt. Stiftelser räkna som privata företag och de har inga vinstutdelningskrav från något håll. De kan sätta hur låga hyror de vill. Så just det det är grymt enkelt att åtgärda. Gör om alla offentligt ägda bostadsföretag till stiftelser och sänk hyrorna.

2

You reached the end

Bra utspel från Vänsterpartiet att få till lägre hyror | Spyke