Spyke
thenetherlands·theNetherlandsbyFreyrider

Nederlandse overheid begint Mastodon-instance voor overheidsaccounts

De Nederlandse overheid is een Mastodon-instance begonnen op het subdomein social.overheid.nl. Het zal gaan om een instance bedoeld voor accounts van de Rijksoverheid, niet voor individuele ambtenaren.

Dit vind ik een interessante stap na recente kritiek aan het adres van oa de gemeente van Amsterdam over de NL-alert berichtgeving over storm Poly via Twitter, waarbij ze kennelijk niet op de hoogte waren dat mensen zonder twitteraccount geen tweets meer kunnen inzien. Als berichtgeving dan toch via social media gaat, lijkt me de Fediverse een goed en stabiel alternatief.

https://tweakers.net/nieuws/211590/nederlandse-overheid-begint-mastodon-instance-voor-overheidsaccounts.htmlOpen linkView original on kbin.social

hell yeah!

De server zelf is natuurlijk tof nieuws, en erg happy mee om te zien. Maar minstens zo relevant vind ik de toelichting van Alexandra Huffelen, waarin ze ook meer ingaat op het gedachtegoed er achter. Sowieso het benoemen van Elinor Ostrom, in de context dat digital spaces public goods zijn, is heel erg tof. Dit geeft wel aan dat dit meer is dan alleen een korte tegenreactie op Elon's Twitter, maar een structureel andere manier van kijken naar hoe je als land met het internet om wil gaan.

10
feddit.nl

Kun je een Mastodon instance of beter, een account erop, ook volgen vanuit Lemmy? Andersom weet ik dat het kan

3

Met kbin een beetje, maar ik denk niet dat ze dat in de komende 6 maanden verbeteren. daarna wel

2

You reached the end

Nederlandse overheid begint Mastodon-instance voor overheidsaccounts | Spyke